link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Wat kan jij van Millennials leren?


millennials

Millennials, ook wel generatie Y genoemd, zijn geboren tussen 1980 en 2000. In de artikelen die ik gelezen heb wordt deze generatie vaak negatief neergezet als snel verveeld, narcistisch of verwend. Aan de hand van 4 zaken, er zijn er zeker nog veel meer, wil ik graag belichten welke positieve bijdrage Millennials kunnen leveren. Ik denk dat er heel veel van hen valt te leren. Dit kan voor organisaties, maar ook voor de wat meer ervaren medewerkers interessant zijn.

Zelfontplooiing

Naast de basisbehoefte als salaris, staat zelfontplooiing op nummer 1 voor de Millennials. Voor hen is het heel belangrijk om zich voortdurend te ontwikkelen. Ze willen groeien en zo snel mogelijk en op een manier die bij hen past. Dat kunnen bijvoorbeeld lezingen, colleges, samenwerkingsverbanden of interactieve leerinterventies zijn.

De sterke drive om zich te ontwikkelen kan van positieve invloed zijn op ervaren medewerkers die sneller geneigd zijn om zich te laten leiden door de waan van de dag en in hun werk opgaan. Er wordt weinig tijd genomen voor zelfreflectie en hieruit voortvloeiende ontwikkelingswensen. Door meer focus op zelfontplooiing te leggen kunnen ervaren medewerkers ook kritisch kijken naar hun talenten. Wat zijn hun talenten en drijfveren? Welke talenten en drijfveren geven energie? Worden deze nu in het werk ingezet of wordt het wellicht tijd om te kijken naar andere mogelijkheden binnen of buiten de organisatie?

Technologie

De meeste Millennials zijn opgegroeid met internet en weten niet beter. Zij besteden dan ook veel tijd aan Social Media en communiceren ook het liefst online. Social Media neemt ook een hele belangrijk rol in bij de overweging van aankopen. Gebruikersreviews op Social Media is waar Millennials zich door laten leiden bij een aankoop. Dit geldt ook voor de keuze in werkgever. Een site (en app) als bijvoorbeeld Glassdoor helpt hierbij. Bij Glassdoor vind je vacatures, reviews van werknemers over hun werkgevers, salarissen en arbeidsvoorwaarden geplaatst door werknemers zelf.

Je kunt Millennials niet iets vragen te doen zonder duidelijk aan te geven waarom dat gedaan dient te worden, wat het doel ervan is.

Door hun technologische en Social Media kennis en ervaring kunnen Millennials bedrijven goed helpen bij het positioneren van hun merk. Door Millennials meteen vanaf scratch mee te laten denken over de visie en missie hierin bijvoorbeeld. Zij maken graag vanaf de start onderdeel uit en willen graag van toegevoegde waarde zijn.

Millennials hechten ook waarde aan mentorships. Dat kan twee kanten op werken. Zo kan ik me voorstellen dat Millennials ervaren medewerkers meenemen in aspecten van de technologie en hierin wegwijs maken. Ervaren medewerkers kunnen Millennials meer bijbrengen over de bedrijfscultuur, manier van samenwerken en het coachen op soft skills als bijvoorbeeld aanpassingsvermogen, empathie en motivatietalent.

Feedback en waardering

Voor Millennials is feedback en waardering van essentieel belang. Om snel te groeien willen ze graag horen hoe ze het doen. Het gaat hierbij met name om intrinsieke waardering als positieve feedback, complimenten en waardering in de vorm van vertrouwen en vrijheid.

Van positieve feedback, groeien we immers allemaal. Voor ervaren medewerkers is dit dus ook van toegevoegde waarde. En hoe meer feedback, hoe loyaler Millennials worden. Ze worden gezien, gehoord en begrepen door hun managers en dat is belangrijk voor ze. Voor managers betekent dit dat ze veel meer moeten loslaten en moeten plaatsmaken voor sturend leiderschap in plaats van verbindend leiderschap.

Als organisatie vraagt dit ook een ander type manager. Betekent dit dat je op zoek moet gaan naar een ander type manager, kun je de huidige managers hierop ontwikkelen of besteed je dit wellicht uit aan in- of externe coaches? Gezien het feit dat Millennials graag bij ontwikkelingen betrokken willen worden zou je dit ook met hun gezamenlijk kunnen oppakken en vormgeven.

Zingeving

Millennials willen graag werk doen dat van betekenis is, het moet een doel dienen. Zij willen graag een bijdrage aan de wereld leveren. Hier selecteren ze ook weer hun werkgevers op. Ze willen iets betekenen voor het bedrijf en middels de eerdergenoemde feedback ook horen dat hun bijdrage gezien wordt, relevant gevonden wordt en gewaardeerd. Ze willen trots kunnen zijn op hun werkgever. The Why is voor hun heel belangrijk. De whyvraag zullen ze dan ook veelvuldig stellen. Bedrijven die the why goed kunnen weergeven zoals de Googles en Apples van deze wereld zijn dan ook niet voor niets favoriete werkgevers. It’s not what you sell, It’s why you sell!

Van ervaren medewerkers en organisaties wordt hierin ook een kritische houding verlangd. Je kunt Millennials niet iets vragen te doen zonder duidelijk aan te geven waarom dat gedaan dient te worden, wat het doel ervan is. Ik denk dat deze manier van werken ons scherp houdt en bewust maakt. Dit helpt bij het maken van de juiste keuzes en het behalen van de organisatiedoelen die van toegevoegde waarde zijn. Zo kun je verschil maken in je business.

Martine Smidt-Luijk

Over Martine Smidt-Luijk

Ik coach mensen met loopbaanvragen en persoonlijke ontwikkelingsvragen. Mijn ruime ervaring als coach in het bedrijfsleven en mijn sterk reflectief vermogen zorgen ervoor dat ik mensen in beweging kan brengen en hierdoor kan bijdragen aan hun ontwikkeling. Het coachen combineer ik met het verzorgen en ontwikkelen van trainingen gericht op persoonsorientatie, arbeidsmarktbenadering en social media. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu