link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Praten helpt . . . echt!


praten helptHerken je het dat mensen om je heen het vaak lastig of pijnlijk vinden om naar jouw werkeloosheid te vragen? En herken je het dan ook dat je het, afhankelijk van de persoon natuurlijk, soms juist prettig vindt om over je twijfels, zorgen en angsten te kunnen praten? Maar ja . . . de ander denkt natuurlijk dat je je hierdoor alleen nog maar rotter gaat voelen. Dus denkt men dat het beter is ‘het er maar niet over te hebben’. En dit laatste is het grootste misverstand ter wereld. Bijna net zo onjuist als het idee dat als je iemand vraagt of hij suïcidale gedachtes heeft, hij deze in praktijk zal gaan brengen. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat praten helpt en juist verlichting brengt. Het taboe is doorbroken en door er over te kunnen praten kunnen de zwarte gedachtes onderzocht en vaak zelfs onderuitgehaald worden.

Provocatief coachen

Nou raad ik natuurlijk niemand aan om dit te doen maar toen ik dit las, had ik werkelijk het idee dat deze man uiteindelijk niet is gesprongen juist doordat de omstanders riepen wat ze riepen. Zie hier de bron voor provocatief coachen: precies dát zeggen of doen wat de ander niet verwacht of waar hij nou juist zo bang voor is. Vaak maakt dit in alle naaktheid duidelijk dat het echt niet klopt wat je zegt.

Wat dacht je van de volgende uitspraken en reacties:

  • Ik kom nooit meer aan de bak – Nee inderdaad, want hoe oud ben je ook al weer?? STOKOUD!
  • Wie ziet er nou op mij te wachten – Niemand, dus gewoon in een hoekje wegkruipen lijkt me het verstandigste
  • Ik kan eigenlijk niks . . . of niet echt goed – Tuurlijk niet, daarom heb je 12 jaar met goed gevolg gedaan wat je tot nu toe hebt gedaan, eigenlijk ben je een enorme flop

charlie brownPraten helpt

Hoe pijnlijk ook, voel en herken je de idiotie van je eigen naar-beneden-halende gedachtes? Soms helpt zo’n kattige opmerking dus om je dit in te laten zien. Net als Lucy tegen Charlie Brown zegt dat hij moet kappen met z’n gezeur. Mijn advies is dan ook; praat juist wél met mensen over hoe je je voelt, praten helpt..echt! Geef desnoods aan dat je wel wat confronterende uitspraken kunt gebruiken om jezelf weer op het juiste spoor te zetten.

Benader mensen in je omgeving

Niet iedereen kan of wil dit uiteraard maar ik ben er van overtuigd dat je vast wel wat mensen in je omgeving hebt die je dit toevertrouwd. Vaak zijn het degenen die zelf tegen een stootje kunnen, gevoel voor humor hebben en jou aardig vinden. Dit zijn belangrijke ingrediënten voor deze vorm van helpen. Want om jou op een pijnlijke manier te helpen moeten ze in de basis natuurlijk wel een beetje lief voor je zijn.

Ga zelf aan de slag

Vind je dit nog te spannend om te doen? Ga dan eerst zelf aan de slag. Hierbij raad ik je de volgende werkwijze aan:

  • Pak een A4tje en verdeel deze in 2 kolommen.
  • Schrijf in de linkerkolom alle negatieve gedachtes zo eerlijk mogelijk. Durf desnoods een beetje te overdrijven, dik het aan met woorden als nooit, niemand, iedereen, altijd.
  • Leg het papier even weg, neem een pauze, drink een kop koffie of thee, doe even iets totaal anders (de hond uitlaten, het huishouden, boodschappen).
  • Zodra je je hoofd hebt geleegd kijk je weer naar je eigen uitspraken. Grote kans dat je tijdens het ‘iets anders doen’ al onbewust hebt nagedacht over de onjuistheid van deze negatieve gedachtes. Misschien dat je ‘het tegenspreken’ niet eens meer nodig hebt. Mocht je hier toch nog behoefte aan hebben; geef op elke negatieve uitspraak antwoord met wat je dan dus maar het beste kunt doen. En overdrijf ook hier weer: “Blijf gewoon de hele dag in je bed liggen, het heeft toch helemaal geen zin meer”, “Je bent inderdaad al stokoud, komt niet meer goed met jou” enzovoort.
  • Leg ook nu weer het papier weg en laat alles goed bezinken. De volgende dag (maar niet veel later) kijk je opnieuw naar je uitspraken en nuanceer deze: “Het is niet waar dat ik te oud ben, ik ben niet meer piep maar het voordeel daarvan is . . . “ en “Ik wil echt niet de hele dag in bed liggen, sterker – ik voel me juist beter als ik dingen onderneem”
  • Voor de laatste categorie uitspraken kan je dus iets DOEN om je beter te voelen. Je eigen huishouden is op een gegeven moment wel gedaan, alle boodschappen zijn in huis . . . is er misschien iemand in de buurt die jij kunt helpen met jouw behoefte aan actie? Zijn er anderen die samen met jou iets willen ondernemen (wandelen, hardlopen, breien).

Actief blijven

Actief blijven, ook al voel je je in eerste instantie niet zo happy, blijkt te helpen met het aanmaken van het ‘gelukshormoon’. Ga dus op zoek naar activiteiten! En zolang die betaalde baan nog niet aan de orde is, raad ik je aan het in de vrijwilligershoek te zoeken. Daarnaast kent elke regio de nodige initiatieven voor werkzoekenden waar je terecht kunt voor workshops of bijeenkomsten. De meest bekende is natuurlijk DeBroekriem maar er is zoveel meer, genoeg om helemaal tureluurs te worden. Zijn er in jouw eigen regio nog geen initiatieven op dit terrein? Dan start je toch zeker je eigen club!? Snap out of it, zorg dat je praat over de dingen die je bezighouden maar ga tegelijkertijd over tot actie.

Lettie Ambagtsheer

Over Lettie Ambagtsheer

Lettie staat als Hbo Psycholoog met beide benen op de grond; bij haar geen zweverige sessies op de bank maar prettige discussies waarbij een lach en een traan vaak hand in hand gaan. Doordat ze vrijwel direct de vinger op de zere plek weet te leggen ben jij sneller geholpen bij het vinden van nieuw gedrag waarmee je wél succesvol zult zijn: in die nieuwe job, in samenwerking met anderen of in contact met je medewerkers. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu