link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Hoe herken je een burn-out?


burn-outBen jij emotioneel uitgeput? Houd jij andere mensen op een afstand? Denk je dat je niets meer kunt? Ervaar jij al langere tijd stress klachten? Dan is de kans groot dat jij een burn-out hebt! Burn-out is een term die sinds begin van de jaren 70 wordt gebruikt en is een (tijdelijke) psychische aandoening. Christina Maslach is een Amerikaanse wetenschapper die de aandoening in kaart heeft gebracht en voor de diagnose wordt vaak een door haar ontwikkelde test gebruikt. (Maslach Burnout inventory). Er zijn op internet echter ook een hele hoop testen die je zelf kunt doen. Kijk bijvoorbeeld eens op 123test of doe de test op facebook. Volgens het centraal bureau voor statistiek had in 2014 maar liefst één op de zeven werknemers last van burn-out klachten!

Wat is het verschil tussen stress, overspannen en burn-out?

Iedereen ervaart wel eens een stress periode. Dat kan een mens ook best hebben. Vaak zijn het bepaalde facetten die de stress veroorzaken. De zogenaamde “stressoren”. Als die factoren worden weggehaald, verdwijnt meestal ook de stress. Zo kan het zijn dat je veel stress op je werk ervaart, maar thuis weer helemaal tot rust komt (of andersom). Als de stress periode langer duurt en het tot rust komen niet meer gebeurt kan je overspannen raken. Er ontstaan lichamelijke en/of psychische klachten zoals bijvoorbeeld concentratie stoornissen, angst/paniek aanvallen, slapeloosheid of hoofd/nek/schouderklachten.  Als je deze signalen al maanden (soms jaren) negeert, kan een burn-out ontstaan. Je kunt niet meer functioneren. Je lichaam en geest zijn volkomen uitgeput.

Val jij in de risico groep voor Burn-out?

Een burn-out kan iedereen overkomen. Er zijn 3 omstandigheden die invloed hebben op het risico voor een burn out nl:  Werk – Prive – Persoonlijkheid. Hoe meer van die omstandigheden aan de hand zijn, hoe groter het risico.

Denk bij werk onder andere aan:

  • te hoge werkdruk
  • te grote verantwoordelijkheid
  • geen ondersteuning of waardering
  • geen mogelijkheden om zelf je werk in te delen of vorm te geven
  • geen veilige werkomgeving (zowel letterlijk als figuurlijk)

Denk bij Prive onder andere aan:

  • slaap problemen
  • relatie problemen
  • mantelzorgtaken
  • eenzaamheid

Denk bij Persoonlijkheid onder andere aan:

  • perfectionisme
  • moeilijk nee kunnen zeggen
  • grote betrokkenheid
  • moeilijk kunnen uiten

Hoe behandel je een burn-out?

Belangrijk is dat “rust” vaak niet het antwoord is. Om uit een burn-out te komen moet je lang en hard werken aan:

  • je conditie
  • je gedachten
  • je vaardigheden
  • de oorzaken

Is een burn-out te voorkomen?

Ja. Zoals eerder gezegd is een burn-out een situatie die er maanden/jaren over heeft gedaan om te ontstaan. Je kunt in die tijd zelf actie ondernemen die ervoor zullen zorgen dat je niet in een burn-out terecht zal komen. Vaak zijn dat niet de leukste acties en is het “makkelijker” om de signalen te ontkennen en gewoon op dezelfde voet door te gaan. Een burn-out voorkomen begint dus bij het herkennen van de symptomen. Die symptomen zul je daarna ook moeten erkennen en niet afdoen met verzachtende argumenten. Onderzoek wat jouw stressoren zijn. Welke zaken bezorgen jou de meeste stress? Pak dan de stressoren aan bij de bron. Wat kan je veranderen aan je werk – aan je prive leven – aan jezelf?

Een belangrijke tip hierbij is: Probeer het niet alleen te doen. Vraag hulp uit je omgeving, van je werk, van professionals. 

Kitty van der Kroon

Over Kitty van der Kroon

Kitty is sinds 2009 werkzaam als zelfstandig loopbaanprofessional via CCCworks. Zij heeft veel ervaring met het re-integreren van zieke werknemers (1e, 2e en 3e spoor) en mensen met een ziektewet-, WIA- of WAJONG uitkering. Ieder mens is uniek en denken in kansen en mogelijkheden in plaats van beperkingen en belemmeringen is daarom haar uitgangspunt. Meer..

cv.nl Tags: , , , , , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu