link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Gratis tips tegen eindejaars dip


eindejaars dipZo tegen het eind van het jaar als de dagen weer korter worden en het kouder wordt, voelt de ene helft van Nederland zich heerlijk en trekt om 17 uur de gordijnen dicht, maakt de kaarsjes aan en voelt zich intens geborgen en gelukkig. De andere helft baalt. Het is lang donker, vaak rotweer en er is al weer een jaar voorbij gevlogen. En misschien heb je die baan, waar je zo hard voor hebt gezocht en moeite voor hebt gedaan, ook nog niet gevonden. Deze blog is juist voor die helft geschreven. De mensen met een eindejaars dip. Hoewel de ‘happy ones’ wellicht ook wat met de tips kunnen om de wat ongelukkigere medemens, misschien wel je partner, huisgenoot of vriend(in), zich weer wat blijer te laten voelen. Want die heeft het eigenlijk best wel nodig ook al zegt hij of zij van niet.

Ga bewegen!

Hoe fijn het ook is om lekker thuis te gaan zitten kniezen en het dekbed over je hoofd te trekken, het helpt je niet erg met je dip. De eerste tip is daarom om elke dag wat tijd om te bewegen in te bouwen, liefst rond de middag met het meeste daglicht, naar buiten gaan en even wandelen. Al is het maar om een broodje in de pauze te halen of een boodschap te doen. Je zult merken dat als je dit een week volhoudt, je er al aan went en het heerlijk vindt toch even een frisse neus te halen. De regen voelt misschien wel troostend en de frisse wind zorgt voor een leeg hoofd. En als het zonnetje dan opeens toch schijnt, is dat gewoon een cadeautje waar je meteen van opkikkert.

Routine en structuur

Wat hiermee samenhangt, is het inbouwen van routine en structuur, ook dat is van belang. Sta elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip op (zo tussen 8 en 9 uur) en plan voor elke dag wat activiteiten in. Activiteiten, zoals de hierboven genoemde beweging, of een sport die je op vaste tijdstippen in de week beoefent. En plan ook dagelijks wat sociale contacten in. Moeilijk? Soms wel, hou het dan gewoon bij een praatje met de bakker of persoon achter de kassa. Dit om niet te geïsoleerd te raken. En wie weet tref je net iemand die ook niet zo lekker in z’n vel zit zo tegen het eind van het jaar. Het cliché is dan zo waar: gedeelde smart is halve smart.

Plan leuke dingen

Een tip die hierop voortduurt, is het plannen van leuke dingen. Een dagje sauna, een lunch met een vriend(in), een avondje naar de bioscoop. Dat hoeft niet veel te kosten overigens, het kan ook een goed gesprek op de bank zijn met een vriend(in). Waar het om gaat, is dat het iets is waar jij energie van krijgt. Dat heb je nodig in deze periode dus zoek dat vooral op.

Koester mooie momenten

Een laatste tip die ik kan aanreiken, ook voor mensen zonder dip, is het reflecteren op goede momenten van het afgelopen jaar. Pak pen en papier en beschrijf die momenten dat je je goed voelde afgelopen jaar. Dat je blij was om iets, dat je tevreden was met jezelf, dat je misschien wel trots was op iets dat je had gedaan, of gewoon dat je heerlijk hebt gelachen om iets of met iemand. Dit kun je in je eentje doen maar ook met z’n tweeën of een groepje. Dan kun je elkaar ook vragen stellen en de situatie verder uitdiepen of elkaar helpen en inspireren met mooie momenten. En laat de meetlat thuis. Geen ervaring is beter of minder dan een andere. We zijn allemaal uniek en hebben onze eigen kwaliteiten. Dus wat voor de één heel normaal is, is voor de ander echt een prestatie. Het is een kunst dat te kunnen zien.

Koester je eindejaars dip en kruip onder een dekentje

En natuurlijk moet je ook af en toe toegeven aan je behoefte om onder een dekentje te gaan liggen als dat bij je past. Helemaal niks mis mee. Maar ga jezelf niet te zielig vinden want dan kom je in een neerwaartse spiraal en dat helpt je echt niet verder. Jij bent uiteindelijk de enige die dit weer kan en zal moeten doorbreken. Heb je een fijne partner, huisgenoot of vriend(in) die je graag wilt helpen, geef dan aan op welke manier zij je kunnen helpen zodat jij weer in beweging kunt komen, wat activiteiten gaat ondernemen en kunt kijken naar de leuke en goede dingen die er ook zijn. De dip gaat misschien niet weg, hij wordt wel minder diep en dat maakt het toch weer makkelijker het nieuwe jaar straks in te gaan.

En in dat kader sluit ik graag af met dit gedichtje (afgeleid van Toon Hermans):

Ik wens je
Iets goeds, iets lekkers
Iets gek, of nog iets gekkers
Iets aardig, iets liefs
Maar hoe dan ook, iets positiefs.
Veel geluk en goede gezondheid voor 2016!

Janet Arntz

Over Janet Arntz

Ik ben organisatie- en lifecoach en als je zoekt naar iemand die je helpt om verandering in je leven en/of bedrijf aan te brengen dan ben je bij mij aan het juiste adres. Dat kan bijvoorbeeld de verandering zijn naar een andere baan of een herstructurering binnen een organisatie. Mijn jarenlange management ervaring in het bedrijfsleven en mijn coaching vaardigheden combineer ik om organisaties en individuen verder te brengen in hun ontwikkeling en hun verandertraject te laten slagen. Daarnaast werk ik al een tijdje als consultant voor Lifebrander. Meer..

cv.nl Tags: , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu