link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

6 tips om sneller een nieuwe baan te vinden


sneller een nieuwe baanIs het (hoog) tijd voor een volgende stap in je carrière? Ben je van plan om eens voorzichtig om je heen te gaan kijken? Of heb je inmiddels al heel wat sollicitaties achter de rug? Om succesvol te zijn in je zoektocht naar een baan is het belangrijk dat je op de juiste koers zit. De concurrentie met andere werkzoekenden is vaak groot, niet zelden moet je het nog steeds opnemen tegen maar liefst 200 of 300 andere sollicitanten. Bovendien is het anno 2016 heel anders solliciteren dan pakweg 10 jaar geleden, als gevolg van het digitale tijdperk en een andere manier van werven.

Wat kunnen we leren van mensen die sneller een nieuwe baan vinden? Hieronder geef ik 6 tips.

Tip 1. Het schrijven van je cv is NIET de eerste stap

De grootste fout die je als werkzoekende kan maken is dat je je cv schrijft zonder dat je een goed beeld hebt van wie je bent en wat je kan en zonder dat je een helder doel hebt in je loopbaan. Voor een snelle finish moet je eerst even stilstaan. Wat zijn je talenten? Wie ben je? Wat maakt jou uniek? Vervolgens is het van belang om te weten wat je ambities zijn en welke organisaties daarbij passen. Want hoe kan je een goed CV en een pakkende brief schrijven als

  • je geen idee hebt waarom jij de juiste keus bent voor een organisatie
  • je niet weet wat de organisatie waar je solliciteert nodig heeft
  • je je toegevoegde waarde voor die organisatie niet kan benoemen?

Tip 2. Vermijd gaten in je cv en blijf actief

Het kan soms even duren voordat je die leuke baan hebt gevonden. Laat zien dat je actief bezig bent met relevant werk, ook als je even ‘in between jobs’ bent. Werk is werk, of je ervoor betaald wordt of niet. Hiermee vul je een eventueel gat in je cv op. Een win-win situatie voor alle partijen.

Tip 3. Personal Branding helpt je om binnen te komen

Door het formuleren van je eigen merk, je ‘personal brand’ word je gedwongen om echt stil te staan bij wie je bent en waar je voor staat. Waar ligt je kracht en wat maakt jou uniek? En hoe kan je dat goed overbrengen? Zo kan je sneller duidelijk maken waarom juist jij zo geschikt bent voor die baan.

Bijna iedereen schrijft zijn of haar verhaal rondom de vacaturetekst. Als jij precies hetzelfde communiceert als de rest, onderscheid je je niet en dat geeft je geen concurrentievoordeel. Ga net dat stapje verder met een pakkend, authentiek en relevant verhaal. Personal Branding helpt je om jezelf te onderscheiden van anderen.

Tip 4. Social media zijn niet meer vrijblijvend

Als je je kansen op succes wilt vergroten zal je tegenwoordig op z’n minst enigszins actief moeten zijn met social media. Recruiters gebruiken social media om te ‘linken’ met hun netwerk, vacatures uit te zetten en potentiële kandidaten te vinden. Als je daar niet aanwezig bent dan zou je wel eens die leuke baan kunnen mislopen. Bovendien levert je zichtbaarheid op social media de ‘social proof’ op dat je bent wie je zegt te zijn.

LinkedIn is met afstand favoriet als wervingskanaal voor recruiters. Zorg er dus voor dat je een compleet en aansprekend LinkedIn profiel hebt dat duidelijk maakt wat je ambieert en wat je te bieden hebt! Google jezelf regelmatig en kijk hoe je digitale voetprint eruit ziet. Als er weinig tot geen zoekresultaten zijn dan zou de recruiter wel eens de voorkeur kunnen geven aan de kandidaat die een sterkere online aanwezigheid heeft.

Tip 5. Schrijf je niet alleen in bij werving- en selectiebureaus

Vertrouw er niet op dat alleen inschrijven bij bureaus voldoende is. Het belangrijkste doel van een bureau is om zo snel mogelijk drie goede kandidaten voor te dragen bij de opdrachtgever. Het bureau is er in de eerste plaats voor de opdrachtgever en werkt over het algemeen vanuit de vacature en de wensen van de klant, want die betaalt uiteindelijk de factuur.

Goede kandidaten zijn in dit proces uiteraard onmisbaar, dus een goede relatie met een intermediair is zeker belangrijk. Zo blijf je top of mind en zal je eerder benaderd worden. Zorg er dus voor dat je contactpersoon op de hoogte is van wijzigingen in je cv en/of beschikbaarheid.

Tip 6. Netwerk jezelf naar die leuke baan!

Zo’n 70% van de banen wordt via het netwerk verkregen. Door te netwerken kom je sneller in beeld voor de vacatures die nog niet open zijn gesteld, waar bijvoorbeeld alleen de directe collega’s nog maar weten dat er een vacature komt. Of de vacatures waar het bedrijf niet mee wil adverteren. En als je dan ook nog iemand kent die je kan aanbevelen bij de lijn- of HR-manager dan zal dat zeker een flinke duw in de goede richting geven. Jouw richting wel te verstaan. Zeker de moeite waard om in te investeren!

Veel succes! 

Ellen Hobers

Over Ellen Hobers

Ellen is in 2009 samen met Estra Hensen gestart met Elqui: het bureau voor loopbaancoaching en outplacement voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Elqui biedt ​coaching en trainingen aan voor het optimaliseren van je loopbaan, talentontwikkeling, personal branding, persoonlijke effectiviteit, het creëren van een goede work/life balance, solliciteren en netwerken. Met enthousiasme, warmte en deskundigheid. En met resultaat. Meer..

cv.nl


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu