Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

5 slimme tips voor een vindbaar LinkedIn profiel


vindbaar linkedin profielSteeds vaker werven recruiters via social media. LinkedIn maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de recruiters LinkedIn zelfs het belangrijkste wervingskanaal vindt. Gemiddeld 1 op de 5 vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Hoe fijn is het dan als jij door dezelfde recruiters ook gevonden wordt. Hieronder geef ik je vijf slimme tips voor een vindbaar LinkedIn profiel.

Tip 1. De headline

Dit is het meest belangrijke onderdeel van LinkedIn waarop recruiters zoeken. De headline bevindt zich rechts naast je foto. Als mensen je Googelen is dit wat ze van je kunnen zien. In de headline kun je 120 tekens kwijt en geef je aan:

  • waarop je gevonden wilt worden,
  • voor welk probleem jij de oplossing hebt,
  • hoe jij je onderscheidt ten op zichte van collega’s of
  • wat jouw toegevoegde waarde is

LinkedIn plaatst je huidige werkervaring automatisch in je headline. Via edit profile kun je dit echter aanpassen. Om een vindbaar LinkedIn profiel te krijgen is het belangrijk om keywords te gebruiken die veel hits op Google genereren. Via Google Trends kun je maximaal 5 soortgelijke termen naast elkaar plaatsen om te kijken welke termen de meeste hits genereren. Voor functienamen is dit bijzonder interessant. Mocht je beschikbaar zijn geeft dit dan ook in je headline weer. Recruiters zullen eerder zoeken op ‘beschikbaar + functietitel’ dan alleen op ‘functietitel’. Naast ‘beschikbaar’ kun je ook de volgende term hanteren ‘op zoek naar nieuwe uitdaging als…’ Recruiters zullen als eerste de beschikbare mensen benaderen omdat die meteen aan de slag kunnen. Jammer als je dan onderaan de zoeklijst komt onder de beschikbare kandidaten terwijl je zelf ook beschikbaar bent.

Tip 2. Foto

Een foto is van essentieel belang. Geen foto op je profiel is te vergelijken met een situatie waarin je contact maakt met iemand met een zak over je hoofd. Een profiel zonder foto roept alleen maar vragen op. Een profiel met foto wordt veel vaker bekeken dan een profiel zonder foto. Maar wat is nu een goede foto? Een foto waarop je gezicht goed te zien is tegen een rustige achtergrond! Vooral geen vakantiekiekjes gebruiken met zonnebrillen op het hoofd met bijvoorbeeld bergen of strand op de achtergrond.

Tip 3. Persoonlijke URL

De persoonlijke URL is te vinden onder je foto. En daarnaast staat een radartje waar je op kunt klikken om het aan te passen. Je persoonlijke URL maakt het gemakkelijker je te vinden en zorgt voor continuïteit op sociale media. Deze URL kun je ook gebruiken voor de handtekening in je mail of op visitekaartjes.

Tip 4. Samenvatting

In het onderdeel Samenvatting plaats je de keywords uit je headline. Hoe vaker je keywords op diverse plaatsen in je profiel terugkomen hoe beter je gevonden wordt. Daarnaast is dit het onderdeel om je contactgegevens zichtbaar te maken aangezien dit niet in de headline door LinkedIn wordt toegestaan en mogelijk tot tijdelijke blokkering van je profiel kan leiden. Recruiters hebben weinig tijd dus maak het ze gemakkelijk en plaats je contactgegevens als eerste, bovenaan in je samenvatting. Het voordeel van een samenvatting boven een persoonlijk profiel op je CV is dat je hier meer over je zelf kunt vertellen. Hier kun je bijvoorbeeld je elevator pitch kwijt waarin je aangeeft:

  • Wie ben ik
  • Wat kan ik
  • Wat wil ik
  • Welk probleem kan ik voor je oplossen

Buzzwoorden als bijvoorbeeld ‘passie’, ‘expert’, ‘waarde’, ‘uniek’ kan je beter achterwege laten. Verder is handig om bullets en relevant beeldmateriaal te gebruiken.

Tip 5. Volledig profiel

LinkedIn doet allerlei suggesties om je profiel te optimaliseren en van je profiel een all-star profiel te maken. Hoe vollediger, hoe prettiger recruiters dit vinden en hoe sneller je gevonden en bekeken wordt. Slechts 51% van de Nederlandse profielen zijn all-star profielen. Zorg dat je profiel openbaar is, anders bied je recruiters weinig om naar te kijken en kunnen ze je wellicht afwijzen omdat ze niet kunnen vinden naar waar ze naar op zoek zijn. Of pop je niet op omdat hun zoektermen door jouw gesloten profiel niet toegankelijk zijn.

Een vindbaar LinkedIn profiel

Enthousiast genoeg om aan de slag te gaan met bovenstaande tips? Begin dan eerst met ervoor te zorgen dat niet je gehele netwerk van iedere wijziging op de hoogte wordt gebracht. Dit kun je op je profiel in de rechterkolom uitzetten. En als je met je allerlaatste wijziging begint zet je je profiel weer aan voor je netwerk dan krijgt je hele netwerk meteen de melding van jouw vernieuwde profiel en wordt je profiel weer meer bekeken.

Martine Smidt-Luijk

Over Martine Smidt-Luijk

Ik coach mensen met loopbaanvragen en persoonlijke ontwikkelingsvragen. Mijn ruime ervaring als coach in het bedrijfsleven en mijn sterk reflectief vermogen zorgen ervoor dat ik mensen in beweging kan brengen en hierdoor kan bijdragen aan hun ontwikkeling. Het coachen combineer ik met het verzorgen en ontwikkelen van trainingen gericht op persoonsorientatie, arbeidsmarktbenadering en social media. Meer..

cv.nl Tags: , ,


Geef je mening

Ronald Kloens -

Prima blogpost over de vindbaarheid van je LinkedIn profiel. Wat echter van “upmost” belang is is dat je zichtbaar bent en blijft op LinkedIn.
Plaats vakgerelateerde updates, meng je (positief) in discussies op LinkedIngroepen, plaats relevante Pulse blogposts…Ik kan nog wel even doorgaan.
M’n werkzoekende cliënten leer ik het nu met de door mij ontwikkelde LinkedIn Trechter® als “kapstok”. Deze trechter maakt beeldend hoe je van bezoekers fans, leadgenerators maakt!

Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu