link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Nerveus voor een sollicitatiegesprek?


nerveus

Herken je dit? Je hebt een sollicitatiegesprek, maar een paar dagen, paar uur of vlak van te voren voel je het al, je wordt nerveus en voelt de spanning, misschien wel zo erg dat de zenuwen door je lijf gieren. De spanning die je voelt is een uiting van angst. Een veel gehoord advies is dat er niets is om bang voor te zijn, dat de angst er niet hoeft te zijn.

Je wordt opgepept door een peptalk en dit helpt…… even. Maar tegen de tijd dat je het gesprek hebt, is het effect van die peptalk weggeëbd. Het liefst heb je deze zenuwen niet, wanneer je een sollicitatiegesprek ingaat. Feit is dat ze er wel zijn. En een zekere spanning is niet erg, want dat houd je scherp. Wanneer het echter zo erg is dat het je beheerst en je niet goed door het gesprek komt, is het handig hier iets aan te doen.

Het wegduwen van de zenuwen of de angst lijkt niet te werken. Het lijkt alleen maar sneller en heftiger terug te komen. Wat dan? Hoe zorg je er nu voor dat je toch (redelijk) ontspannen dat gesprek in gaat? Hieronder zeven tips die jou kunnen helpen om minder nerveus te zijn voor een sollicitatiegesprek.

Tip 1 Acccepteer je angst

Er is een Engels spreekwoord dat zegt: Fear knocked on the door. Love answered, and no one was there. Kort gezegd komt het er op neer dat je datgene waar je bang voor bent, het beste kunt accepteren. Angst, twijfels en zenuwen horen er nu eenmaal bij en de een heeft daar meer last van dan de ander. Wees gerust, er is bijna niemand die dit nooit ervaart, ik ken deze mensen in ieder geval niet. Omarm het en sta het toe. Je zult merken dat wanneer je het niet probeert weg te drukken, de intensiteit eerst misschien wat toeneemt, maar daarna afneemt.

Tip 2 Onderzoek waar je bang voor bent

Vind je het moeilijk de gesprekken te voeren of is het omdat je heel graag die baan wilt? Is het het eerste dan kun je het voeren van gesprekken trainen. Ook het goed voorbereiden op het gesprek helpt. Zorg ervoor dat je je hebt verdiept in de organisatie. Maar ook: ken je eigen cv en jouw sterke punten, ontwikkelpunten en drijfveren. De belangrijkste vraag die je moet kunnen beantwoorden is: ‘Waarom moeten we jou hebben?’

Tip 3 Maak een lijst

Wanneer je jouw angst onderzocht hebt en het blijkt dat je twijfelt over jezelf, ga dan na wat dit is. Maak een lijstje van jou Angsten, Twijfels en Onzekerheden. Welke zijn dit? Om een paar voorbeelden te noemen: Kan ik deze baan wel aan? Wie zit op mij te wachten? Zo bijzonder ben ik niet? Andere kandidaten zijn vast beter of heb ik wel alle diploma’s? Ga dan vervolgens na of deze twijfels kloppen. Bekijk jouw lijstje en zoek naar twee dingen: Aannames en Beperkende gedachten. Deze ga je te lijf door te checken of ze waar zijn en of ze realistisch zijn.

Tip 4 Oefen!

Vraag iemand om het gesprek met jou te oefenen. Jouw hersenen maken dan een herinnering aan en denken: dit heb ik al een keer gedaan en ik kan dit. Dit versterkt jouw zelfvertrouwen en je wordt er minder nerveus door. Ook ben je dan op kritische vragen voorbereid.

Tip 5 Powerhouses helpen

Ook al schreef ik hierboven dat het effect van een peptalk maar van korte duur is, toch kan het helpen kort voor het gesprek een paar powerposes te doen. Met een powerpose bedoel ik een houding die je groter maakt en je stevig op de grond zet. Ook kan het helpen voor het gesprek naar muziek te luisteren die jou een ‘boost’ geven. Wanneer je dat kort van te voren doet, heeft het nog wat effect tijdens het gesprek.

Tip 6 Benoem de spanning

Soms helpt het aan het begin van het gesprek gewoon te benoemen dat je het wat spannend vindt. Overdrijf niet, maar soms kan het benoemen ervan net de scherpe randjes er afhalen. De meesten leden van de selectiecommissie begrijpen ook wel dat het spannend is en zien dit als normaal. Bedenk dat ieder lid van de selectiecommissie ook ooit op jouw stoel heeft gezeten en het waarschijnlijk ook spannend vond.

Tip 7 Oefen je ademhaling

Wanneer je van te voren aandacht geeft aan jouw ademhaling wordt deze rustiger. Maak je dit als onderdeel van jouw dagelijkse routine, kun je dit ook makkelijker toepassen in spannende situaties. Het effect is dat je je minder zenuwachtig voelt en daardoor meer ontspannen overkomt. Het is een hele simpele oefening en het enige wat je hoeft te doen is te observeren hoe jouw ademhaling is. Je hoeft er niets aan te veranderen. Doe dit een paar minuten per dag en je zult merken wat het effect is.

Ik hoop dat deze tips jouw helpen meer ontspannen en minder nerveus het sollicitatiegesprek in te gaan. Het spreekt voor zich dat wanneer je een gesprek wilt oefenen, meer tips wil of vragen hebt, je geheel vrijblijvend met mij contact kunt opnemen.

Monica Scheffer

Over Monica Scheffer

Monica is CMI-gecertificeerd loopbaancoach en heeft een juridische achtergrond. Met haar warme persoonlijkheid begeleid zij mensen in hun werk en naar ander werk. Als coach heeft ze haar ervaring opgedaan bij de gemeentelijke overheid. Inmiddels is ze haar eigen bedrijf careercoach4you gestart. Door haar analytisch vermogen en doelgerichtheid, zorgt zij er voor dat mensen over zichzelf gaan nadenken en hierdoor stappen gaan zetten. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu