Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

De elevatorpitch die raakt


elevatorpitch
Om goed te netwerken is een kort en krachtig verhaal belangrijk. Ook wel elevatorpitch genoemd. Overgewaaid uit Amerika en vrij vertaald betekent het een verkooppraatje-in-de-lift. In de tijd dat jij van de begane grond naar boven gaat met de lift presenteer je jezelf aan je gesprekspartner. In mijn eigen elevatorpitch begin ik met een krachtige openingszin en daarna vertel ik:

  • Wie ik ben
  • Wat ik kan
  • Wat ik wil of wat ik te bieden heb

Tijdens mijn elevatorpitch houd ik rekening met wie mijn gesprekspartner is en wat relevant is voor hem/haar om te horen. Ik gebruik mijn pitch voor mijn samenvatting op LinkedIn en om mij te presenteren aan opdrachtgevers met als doel toekomstige opdrachten te vergaren. Uiteraard kan een elevatorpitch ook andere doelen dienen door het bijvoorbeeld in te zetten in situaties als gevraagd wordt wat je precies doet. Of tijdens een sollicitatiegesprek als de vraag gesteld wordt “Wie is…”

Elementen elevatorpitch

Onderwerpen die eventueel in een elevatorpitch zouden kunnen zitten zijn:

  • Studie en opleiding
  • Werkervaring
  • Speciale vaardigheden
  • Je manier van werken
  • Jouw unieke kenmerken

Golden Circle van Simon Sinek

Ik werd laatst getriggerd door de Golden Circle van Simon Sinek (filmpje). Dit denkmodel bestaat al geruime tijd maar ik vind dit zo interessant omdat je dit ook kunt toepassen op je elevatorpitch. Het is een andere manier van benaderen. Simon Sinek baseert zijn denkmodel op de uitkomsten van zijn onderzoeken naar het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld.
Hij ontdekte dat succesvolle merken allemaal dezelfde manier van denken, handelen en communiceren hanteren, die compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid denkt, handelt en communiceert. Sinek ontdekte dat invloedrijke bedrijven in tegenstelling tot andere bedrijven heel goed weten waarom hun klanten hun klanten zijn omdat zij hun klanten veel meer volgens de ‘waarom vraag’ benaderen.

Het denkmodel

Het denkmodel bestaat uit drie cirkels. De kern is why, de cirkel daarom heen is how en de buitenste cirkel vertegenwoordigt what. Uit Sinek zijn onderzoek bleek dat de meeste bedrijven beginnen met de buitenste ring, what en vervolgens naar binnen werken via how en why. Dus van buiten naar binnen. De meest invloedrijke bedrijven werken juist van binnen naar buiten en starten bij de why.

Waar staan deze cirkels voor?

What: Dit zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.
How: Uitleg van bedrijven hoe ze doen wat ze doen. How wordt vaak gebruikt om uit te leggen waarom iets anders is of beter.
Why : Dit gaat om wat bedrijven geloven, om wat hen drijft. Het denken, handelen en communiceren gebeurt van binnen naar buiten (inside out). En uit zijn onderzoek is gebleken dat  de why direct het gedeelte van de hersenen aanspreekt dat over het nemen van beslissingen gaat.

Starts with why

In zijn boek Start with why gebruikt Sinek, Apple, als voorbeeld om zijn Golden Circle uit te leggen. En maakt hij ook de vergelijking tussen de Golden Circle en het menselijk brein. Ik raad je aan om dit boek te lezen om de Golden Circle nog beter te begrijpen. Als je zijn denkmodel gebruikt voor je elevatorpitch, dan ziet dit er als volgt uit:
Why: Waar geloof jij in, wat drijft jou? Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw visie?
How: Hoe draag je jouw visie uit, waar blijkt dat uit? Hoe onderscheidend ben je ten opzichte van anderen hierin?
What: Wat bied jij aan wat invulling geeft aan jouw visie? Welke producten en/of diensten verkoop jij?

Sinek geeft aan dat door te beginnen bij why je direct het gedeelte van de hersenen aanspreekt dat over het nemen van beslissingen gaat. Het is beter om het gevoel te beïnvloeden door het te inspireren via why dan de ratio te manipuleren via what. Ik hoop je hiermee geïnspireerd te hebben om nog eens kritisch te kijken naar je elevatorpitch.

Succes met pitchen!

Martine Smidt-Luijk

Over Martine Smidt-Luijk

Ik coach mensen met loopbaanvragen en persoonlijke ontwikkelingsvragen. Mijn ruime ervaring als coach in het bedrijfsleven en mijn sterk reflectief vermogen zorgen ervoor dat ik mensen in beweging kan brengen en hierdoor kan bijdragen aan hun ontwikkeling. Het coachen combineer ik met het verzorgen en ontwikkelen van trainingen gericht op persoonsorientatie, arbeidsmarktbenadering en social media. Meer..

cv.nl Tags: ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu