link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

8 tips voor een sterk eigen ‘merk’


eigen merkWeet jij wat je te bieden hebt? Wat jouw toegevoegde waarde is? Hoe anderen je zien? Als je op zoek bent naar een andere baan is het belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Maar weten anderen dat ook? Als je helder over kan brengen wie je bent, waar je voor staat, wat je doelen en ambities zijn en wat jou onderscheidt van andere kandidaten, dan weten anderen je sneller te vinden voor de projecten of banen die bij je passen. Bovendien kun je jouw talenten dan beter naar voren laten komen in sollicitatie- en netwerkgesprekken. Wat maakt jou uniek? Hoe val je op en ben je zichtbaar in een overvolle arbeidsmarkt? Welk ‘verhaal vertel je’? Kortom, wat is je eigen ‘merk’?

Een sterk eigen ‘merk’

Over personal branding is al veel geschreven. Niet voor niets, want een sterk eigen ‘merk’ helpt je om jezelf te laten zien en je eigenheid te benadrukken. Als je jezelf als merk beschouwt kan je je gemakkelijker onderscheiden van de concurrentie. Ik merk bij veel mensen dat ze het lastig vinden om met personal branding bezig te zijn. Het voelt toch als jezelf profileren of verkopen en dat doen we in Nederland liever niet, vertellen hoe goed je bent. Maar als je dit op een manier doet die authentiek is, dan kom je bekend te staan als de expert die je echt bént en krijg je een reputatie die bij je past. Hoe doe je dat?

Acht tips voor een sterk eigen ‘merk’

  • Blijf jezelf. Jij bent uniek. Doe geen kunstje, doe alleen de dingen die bij je passen.
  • Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op jouw specifieke kwaliteiten, vaardigheden, competenties, waarden en ambities.
  • Kijk zo objectief mogelijk naar jezelf. Waarin onderscheid jij je van anderen? Vraag ook eens aan anderen hoe ze je zien. Vaak vind je je eigen talent heel vanzelfsprekend, maar is dat juist wat je uniek maakt. Maak vervolgens keuzes: wat wil je uitdragen?
  • Schrijf je elevator pitch uit voor jezelf: wie ben je, wat heb je te bieden (oplossing), wat voeg je toe (voordelen) en wat zoek je?
  • Zet jezelf op de kaart. Begin bijvoorbeeld een persoonlijke weblog of schrijf blogs over onderwerpen binnen je vakgebied.
  • Inspireer jezelf. Ga op zoek naar mensen die jou tot voorbeeld kunnen zijn, die eigenschappen hebben die jij bewondert. Waarom is die vriend een geboren netwerker, of lukt het die oud-collega om elke keer weer die mooie baan of opdracht binnen te slepen?
  • Focus op de toekomst. Denk na over je ambities en doelen. Hoe wil je dat je leven eruit ziet over een jaar, over vijf jaar? Zo weet je waar je naartoe wilt werken, welke talenten je daarbij wilt inzetten en wat je wilt laten zien aan de buitenwereld.
  • Geef gratis tips en informatie weg door bijvoorbeeld mee te discussiëren in LinkedIn groepen of te twitteren over zaken die je belangrijk vindt. Je hoeft niet te wachten op een specifieke opdracht om je kennis te delen. Zo bouw je snel een sterk merk op en word je een autoriteit op je vakgebied. Mensen zullen je sneller weten te vinden voor opdrachten of vacatures die passen bij je talenten en ambities

Veel succes!

Ellen Hobers

Over Ellen Hobers

Ellen is in 2009 samen met Estra Hensen gestart met Elqui: het bureau voor loopbaancoaching en outplacement voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Elqui biedt ​coaching en trainingen aan voor het optimaliseren van je loopbaan, talentontwikkeling, personal branding, persoonlijke effectiviteit, het creëren van een goede work/life balance, solliciteren en netwerken. Met enthousiasme, warmte en deskundigheid. En met resultaat. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu