link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Creatief cv, wel of niet doen?


Creatief cv, wel of niet doen?

creatief cvEen van de vragen die ons vaak gesteld wordt is: Een creatief cv, werkt dat nou? Het antwoord op deze vraag is: ja en nee. En daar heb je nog niet veel aan, ik leg het dus even uit. Het hoofddoel van een cv is om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Dat betekent dus niet dat je per se volledig moet zijn. Je moet de lezer prikkelen en nieuwsgierig maken en zelfs zodanig dat deze geïnteresseerd raakt. Dat kan op 100 manieren. Het ouderwetse (papieren) curriculum vitae is er een van en een creatief curriculum vitae is er ook een. Het einde van de motivatiebrief is al eerder aangekondigd, het einde van het traditionele cv is wellicht niet ver weg meer en dat geeft alle ruimte voor creatief solliciteren met een opvallend en creatief cv.

Werkt een creatief cv eigenlijk wel?

Als hoofdregel kan je aanhouden dat de vorm van de sollicitatie moet passen bij de functie en de organisatie en/of branche waar je solliciteert. Niet de vorm is van belang maar het beeld dat je achterlaat bij de lezer. Een creatief cv heeft toegevoegde waarde als 1) de vorm iets zegt over je achtergrond/ervaring 2) als vormgeven/fotografie je werk is of 3) je solliciteert op een creatief beroep of in een creatieve sector. Of zoals een woordvoerder van de KLM het zei: “… een creatieve sollicitatie (kan) van toegevoegde waarde zijn, maar de website of infographic moet wel passen bij de vacature waarop men solliciteert”.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Of je nu creatief gaat solliciteren of kiest voor een meer traditionele aanpak, elke sollicitatie start met een goede voorbereiding. Online zijn er voldoende tips te vinden die je hierbij kunnen helpen. Begin bijvoorbeeld eens bij onze pagina’s met cv tips en tips over de voorbereiding van je cv of bekijk de website van het UWV

Creatief solliciteren met een creatief cv

Als je er voor kiest om creatief te solliciteren dan zijn er veel mogelijkheden. Je kunt je cv bijvoorbeeld in een creatieve vorm gieten. De Nederlander Octave Regout deed dat en liet in kroegen bierviltjes achter waarop zijn curriculum vitae stond. Een ander voorbeeld is dat van Priscilla Smit die haar WW-uitkering ter overname aanbood.
Verder zijn er online legio voorbeelden te vinden van creatieve cv’s. Kijk bijvoorbeeld eens in mijn Pinterest overzicht, of hier. En sommige van onze cv sjablonen worden door sommige ook als creatief gezien.

‘Old skool’ creatief solliciteren

Je kunt het natuurlijk ook over een hele andere boeg gooien en de aandacht op je richten door met een koffiekar naar Vacancesoleil te gaan en daar koffie te serveren, zoals Fred Rappange uit Arnhem dat deed. Of je hangt net als Jean Paul Mulder wat reclameborden op of je doet als Rebecca van Lent en gaat solliciteren met een sollicitatietaart. Er zijn dus meer mogelijkheden om positieve aandacht te krijgen. Ons advies hierbij is: doe iets wat bij je past en overschreeuw jezelf niet.

Mogelijkheden van het Wereldwijde Web

Internet en het wereldwijde web bieden ook veel mogelijkheden om een creatief cv te maken. Er zijn verschillende mogelijkheden. Allereerst kan je een online cv maken bij een van de vele (gratis) websites die er inmiddels zijn. Je kunt hiervoor bij Visual cv en Pongo Resume terecht.
Een stapje verder dan een online cv gaan de initiatieven van mensen zoals Wendy en Niek die een eigen website maken om een baan te vinden. En ze zijn succesvol, zowel Wendy als Niek hebben inmiddels een baan gevonden door hun website.

Mogelijkheden van social media

En dan zijn er nog de social media. De mogelijkheden van Facebook voor het vinden van een baan zijn nog niet door iedereen ontdekt. Claudio Nader was een van de eerste die Facebook inzette om een baan te vinden. Ook Sandra Saccoccio, Chad Gersky en Jason Miller hebben de weg naar Facebook gevonden. En als je geen Facebook account hebt kan je nog altijd je Facebook cv in Word maken.

Solliciteren via Vine, Twitter en Snapchat komen ook steeds vaker voor. Zo solliciteerde Elski Felson voor een baan bij Snapchat via … hoe kan het ook anders… Snapchat. En dit is een voorbeeld van een ultrakorte creatief cv in Vine.

En dan zijn Twitter en LinkedIn er nog. In 2014 was de hashtag #vacature het vaakst trending op Twitter in Nederland. Bedrijven en recruiters delen hun openstaande functies inmiddels massaal via Twitter. Hiermee is het uitgegroeid tot waardevolle kanaal om te solliciteren. Naast de vele vacatures die via Twitter aangekondigd worden was er een aantal jaar geleden ook een hype waarin ultrakorte Twitter cv’s van maximaal 140 tekens werden gemaakt. In Nederlands is deze hype (nog) niet echt aangeslagen. In China schijnt het wel succesvol te zijn.

Lisa Blackwell startte zelfs een hele social media campagne om een baan te vinden. Ze zocht een baan bij de Universiteit van Michigan. Hiervoor werd ze helaas niet aangenomen, maar ze heeft met de actie uiteindelijk wel een baan gekregen als social media director bij een marketingbureau.

Solliciteren met een filmpje

Als aparte categorie wil ik hier nog de Youtube sollicitatievideo’s noemen. Hoewel solliciteren met een filmpje nog niet echt aangeslagen is in Nederland zijn er op Youtube veel voorbeelden te vinden van geslaagde (en minder geslaagde) filmpjes. De video van Theo Ramsey is een aardig voorbeeld van de toegevoegde waarde die een kort filmpje kan hebben.

Ook zijn er veel mensen die (een poging doen om) een grappig sollicitatiefilmpje te maken. Mark Leruste steekt er wat ons betreft boven uit met dit filmpje.

Deze vind ik persoonlijk wat minder geslaagd.

Dan zijn er de nodige innovatieve video’s. In deze video wordt bijvoorbeeld een QR code gebruikt

De video van Graeme Anthony bevat een menu waarop je kunt doorklikken

Dan zijn er ook personen die een animatie sollicitatievideo hebben gemaakt. Deze vier springen er wat ons betreft boven uit. Het eerste filmpje is van Alyssa Berkowitz.

Dit filmpje is van William Morvan.

Deze sollicitatievideo is van Marine Queraux.

En deze is van Adam Clowery.

Tot slot kan je ook nog zien wat er allemaal misgaat. In dit Russische filmpje zijn enkele bloopers te zien.

Resumerend

Aan goede (en slechte) voorbeelden is er geen gebrek. Bedenk wel goed of een creatief cv of een creatieve sollicitatie iets voor jou is en of het past bij de baan waarop je solliciteert. Een creatief cv is zeker niet voor iedereen weggelegd en je kunt de plank er ook behoorlijk mee misslaan. Hoe dan ook, veel succes met je cv en sollicitatie!

Leon Keemer

Over Leon Keemer

Léon Keemer is medeoprichter van Lifebrander. Met Lifebrander helpt hij werkzoekenden aan een professioneel en onderscheidend cv waarmee de kans op het vinden van een droombaan aanzienlijk groter wordt. Hij blogt met regelmaat over het cv en daarnaast geeft hij trainingen en schrijft hij artikelen. Alle tips die hij hierbij heeft verzameld hebben uiteindelijk geleid tot het boek Het perfecte curriculum vitae.

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu