link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Een goed cv is niet langer dan één A4


goed cv
Begin dit jaar publiceerde Léon Keemer het boek ‘Het perfecte curriculum vitae’. Een boek waarin Keemer al zijn kennis en tips over het perfecte cv heeft gebundeld. Komt dat overeen met hoe recruiters een cv graag zien? We nemen de proef op de som en vragen Janko Klaeijsen, Partner bij Top of Minds Executive Search wat hij het perfecte cv vindt. “Om te beginnen is een goed cv niet langer dan één A4,” aldus Klaeijsen.

Een goed cv

In Het perfecte curriculum vitae schrijft Keemer over het belang van een goed cv, wat het doel is en hoe je er één maakt. Er worden twee soorten cv’s onderscheiden: een cv in chronologische volgorde en een cv op basis van competenties. Janko Klaeijsen zegt: “Mijn voorkeur gaat absoluut naar een chronologisch cv. Bovenaan werkervaring en daaronder de opleidingen. Ik ben ook altijd heel geïnteresseerd wáár iemand heeft gewerkt. Van sommige bedrijven weet ik bijvoorbeeld dat ze heel kritisch zijn op opleidingsniveau en nevenactiviteiten – als je daar dan toch binnen bent gekomen dan zegt dat iets over je doorzettingsvermogen en je talent. Of de bedrijfscultuur: als die heel competitief is en je hebt daar een aantal jaar gewerkt, dan kun je je daar blijkbaar goed staande houden. Je werkervaring geeft mij dus gelijk een beetje informatie over je persoonlijkheid.”

Focus op succes

Janko Klaeijsen: “Ik ben altijd op zoek naar de successen die iemand heeft geboekt. Dus behaalde omzetcijfers en groeipercentages. Andere relevante feiten zijn bijvoorbeeld: hoeveel mensen heb je aangestuurd? Heb je een nieuw concept ontwikkeld of een succesvolle campagne gemanaged? Hoe concreter hoe beter.”

Het perfecte cv maken

Hoe stel je nu zo’n goed cv op? In zijn boek geeft Keemer de tip een ‘pluk cv’ te maken. Dat is een uitgebreid document met álle ervaring die je hebt, van bijbaantjes op de middelbare school tot cursussen en certificaten. Op basis van dat document, pluk je de relevante informatie voor de functie waarop je solliciteert.

Ik hoef niet per se te weten dat je ‘de trotse papa van twee stoere jongens bent’

Een goede tip om zo’n document te maken, vindt Klaeijsen. “Het is slim om je cv aan te passen aan de functie waarop je solliciteert. Wees altijd eerlijk, maar benoem de aspecten uit je carrière die voor je volgende functie interessant kunnen zijn. Een extra tip die ik zou willen geven: let op nieuwe ontwikkelingen en trends. Als je ervaring hebt met bijvoorbeeld pricing – een relatief nieuw vakgebied binnen finance – kan dat een groot voordeel zijn als je solliciteert voor een rol als Finance Manager. Hetzelfde geldt voor online ervaring, bijvoorbeeld met e-commerce en online marketing. Nog niet veel professionals hebben die ervaring, dus daarmee kun je jezelf onderscheiden.”

Personal Branding

Léon Keemer noemt in zijn boek het belang van personal branding. “Eens,” zegt Klaeijsen, “een cv is toch de eerste indruk die ik van iemand krijg. Maar ik zou wel willen aanraden om het professioneel te houden. Dus een professionele foto en alleen relevante hobby’s. Ik hoef niet per se te weten dat je ‘de trotse papa van twee stoere jongens bent’. Ik vind het wel heel relevant als mensen in hun cv aangeven waar ze naar op zoek zijn in hun carrière. Het is helemaal mooi als dat ook nog eens aansluit op wat iemand tot dan toe heeft gedaan. Dat getuigt van ambitie, een duidelijke focus op de toekomst, weten wat je wilt en weten waar je goed in bent. Dat vind ik een professionele manier van personal branding, en gelijk een mooi onderwerp om in een gesprek te bespreken.”

Leuke gesprekken

Janko Klaeijsen: “Eigenlijk ben ik altijd op zoek naar bepaalde onderwerpen op een cv waar we het face-to-face verder over kunnen hebben. Bijvoorbeeld de richting die iemand op wil gaan of een behaald succes, zoals ik al noemde. Wat ook altijd leuke gesprekken teweeg brengt is de uitslag van een persoonlijkheidstest, zoals MBTI of de StrengthsFinder. Dan kun je gelijk op een heel inhoudelijk niveau een gesprek voeren met iemand. En het is voor de afzender van het cv tevens weer een mooi moment voor een stukje personal branding op een heel betrouwbare en professionele manier.”

Vivian Videler

Over Vivian Videler

Vivian Videler is Marketeer bij Top of Minds. Top of Minds een executive search bureau in Amsterdam met een sterke focus op online. De Recruiters zijn gespecialiseerd in marketing, sales, strategie en finance functies waarbij de invloed van de digitalisering onmiskenbaar is. Voor meer informatie ga naar www.topofminds.com

cv.nl Tags: , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu