Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Hoe maak je een marketing cv?


Hoe maak je een marketing cv?

hoe maak je een marketing cvHet maken van een professioneel en onderscheidend curriculum vitae is geen luxe maar een noodzaak. En dit geldt zeker voor mensen die aan de slag willen als marketing manager, marketeer of mensen die een andere baan ambiëren in het vakgebied ‘marketing’. Waarom? Als marketeer of marketing manager is het je vak om behoeften van bestaande of nieuwe klanten te bevredigen door producten en diensten slim aan te bieden. Met het curriculum vitae doe je eigenlijk niets anders, je biedt alleen jezelf aan: een unieke combinatie van ervaring, competenties en persoonlijkheid. Als de potentiële werkgever (de klant) niet onder de indruk van je cv is, waarom zou hij dat dan wel van je werk zijn? Kortom: hoe maak je een marketing cv?

Behoefte van de klant centraal

Bij het maken van je marketing cv is het van belang om de behoefte van de klant centraal te stellen. En deze klant heeft weinig tijd, erg weinig tijd. Allereerst zal je er dus voor moeten zorgen dat de informatie in je document in korte tijd te scannen is. Kom je na deze eerste selectieronde op de stapel ‘misschien’ terecht dan zal je document aan een nadere inspectie worden onderworpen. De lezer van je cv zal zich dan ondere andere afvragen: past deze persoon in de functie? (heeft hij/zij voldoende ervaring en vaardigheden), maar daarnaast ook afvragen of  deze persoon wel in het team en in de organisatie past. Dat zijn dus ook de vragen die je met je marketing cv moet beantwoorden.

Wees concreet

Een eerste tip die ik je mee wil geven is: wees concreet. Het klinkt als een open deur, maar in de praktijk wordt deze echt nog te vaak ingetrapt. Door concreet te zijn krijgt de lezer snel een beeld van je en dus antwoord op zijn prangende vragen. Je verdoet de tijd van de lezer niet en deze zal je daarvoor dankbaar zijn. Een aantal tips over hoe je van flauwekul naar feiten komt hebben we al eerder gegeven.

Doe je huiswerk en verdiep je in de organisatie

Daarnaast is het van belang om je in de organisatie te verdiepen (ken je klant). In welke branche opereert de organisatie? Wat is het imago? Wat is de cultuur? Kijk eens naar de website en naar reclame-uitingen. Welke uitstraling heeft de organisatie? Ken je mensen in je (in)directe netwerk die er werken of gewerkt hebben? Verwerk deze informatie vervolgens in je document. Hoe? Dat hebben we beschreven in hoe een goede voorbereiding een professioneel cv oplevert.

Vergeet ook de opmaak en lay-out niet

De opmaak en lay-out van je document zorgt voor de eerste indruk en daarnaast voor de leesbaarheid. Kies dus voor een professioneel lettertype dat goed leesbaar is en daarnaast de gewenste uitstraling heeft. Maak hierbij een keuze tussen een schreef– of een schreefloze letter. Prop ook niet te veel informatie in een te kleine ruimte, laat veel witruimte over. Daarnaast zal de leesbaarheid verder vergroot worden door zo veel mogelijk informatie op te sommen met behulp van bullets. Denk, tenslotte aan de uitlijning (gebruik de ‘tab’ toets en geen spaties!) en gebruik daarnaast niet te veel verschillende stijlmiddelen door elkaar.

Veel succes met je marketing cv!

Leon Keemer

Over Leon Keemer

Léon Keemer is medeoprichter van Lifebrander. Met Lifebrander helpt hij werkzoekenden aan een professioneel en onderscheidend cv waarmee de kans op het vinden van een droombaan aanzienlijk groter wordt. Hij blogt met regelmaat over het cv en daarnaast geeft hij trainingen en schrijft hij artikelen. Alle tips die hij hierbij heeft verzameld hebben uiteindelijk geleid tot het boek Het perfecte curriculum vitae.

cv.nl Tags: , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu