FAQ cv schrijven


FAQ cv schrijven

FAQ cv schrijvenGisteravond was er weer een MonsterMeetUP of #MMUP als je op Twitter wilt zoeken. Ik was hier vanuit Lifebrander aanwezig om cv advies te geven. Elke keer komen weer dezelfde vragen terug over het wat, hoe en waarom van cv’s. Logisch, want hoe vaak ben je nu als ‘gewone’ werkzoeker met je cv bezig. Leuk om even een aantal van die frequently asked questions die gisteren tijdens de #MMUP naar voren kwamen in ons blog te noemen.

Een cv of meer?

Een cv schrijven doe je als antwoord op een vacature. Pas het aan, focus het op de ‘vragen’ die in de vacature tekst staan. Maak het relevant. Dat houdt automatisch in dat je er meerdere kunt hebben. Maak je er een die je online wilt plaatsen om gevonden te worden dan ken je de vacature nog niet. Schrijf dan een iets breder cv, maar maak een keuze in wat je wilt, anders zal een recruiter niet direct begrijpen wat je zoekt. Kortom een cv schrijven is nog een hele kunst.

Hoe val je op?

Het is een cliché, maar jij bent uniek. Uniek met jouw eigenschappen, situatie, keuze voor werk en zo meer. Daar zit het onderscheidend vermogen. Het antwoord op deze vraag begint dus bij ‘wie ben jij’ en ‘wat wil je’. Als je dat weet kan je dat gebruiken en communiceren als merk. Opvallen kan op verschillende manieren. Het format kan een mooi middel zijn om op te vallen. Je online identiteit of content kan sterk bijdragen aan jouw eigen merk. Zorg dat er consistentie in zit. De clou is, doe het anders en op jouw eigen manier. Besef je wel altijd bij het cv schrijven, dat je voor een ander schrijft en het dus leesbaar moet houden. Vraag je altijd af hoe je overkomt bij de mensen die voor jou van belang zijn hierbij. Weet je het niet, vraag eens om feedback. Kortom, maak een ‘eigen’ format, schrijf een blog, doe wat bij je past en doe het goed, een cv schrijven vergt tijd en inspanning.

Waarom onderscheiden?

Doe normaal dan doe je al gek genoeg. Heel Nederlands en niets mis mee, maar opvallen en dus onderscheiden is nodig. Waarom? Heel simpel, als de banenmarkt in het voordeel van de medewerker is dan is een cv bijzaak. Is de banenmarkt zoals nu in het voordeel van de werkgever, omdat er weinig banen en veel werkzoekenden zijn, dan wordt de voorselectie belangrijker en dan wordt het cv en jouw on en offline presentatie belangrijker. Het is voor jou als individu de uitdaging aan te tonen waarom jij dé kandidaat bent die uitgenodigd moet worden.

De persoon achter het cv

Bij zoveel kandidaten zijn zaken als opleiding en ervaring een harde eis, men kan kiezen uit de ‘besten’. Hebben ze daar nog tien van dan moet de selectie gaan over de persoon achter het cv, jouw personal brand. Zie het als producten in een winkel, ga je in de supermarkt een pak koekjes kopen dan is er erg veel keuze. De fabrikanten proberen onder andere op te vallen met vorm en kleur van de verpakking. Als klant maak je je keuze op basis van uiterlijkheden. Eenmaal thuis weet je pas of het koekje wat je gekocht hebt lekker is. Zo maken we keuzes. Natuurlijk gaat het om jouw kennis en ervaring, maar de selectie gaat erover hoe je dat ‘verkoopt’ of goed overbrengt.

Moet ik meedoen aan social media?

Nee, niets moet. Als jij je daar niet prettig bij voelt dan doe je dat niet. Wil je alle en de beste kansen op dit moment benutten? Dan is het antwoord ja. Vroeger kocht je een krant voor de vacatures nu kijk je op internet. Dat is de plek, het kanaal waar recruiters zoeken naar nieuwe mensen. Dé plek waar recruiters de achtergrond van de kandidaat bekijken. Zie het als een enorme database. Sta je er niet in dan word je niet gevonden. De andere ‘kanalen’ werken misschien ook nog, maar die zijn veel trager dan het Internet, waardoor je waarschijnlijk veel te laat kunt reageren op de beste vacatures.

Hoe lang mag het cv zijn?

Het mag wel honderd pagina’s zijn, maar ga je daarmee je doel bereiken? Nee, zeer waarschijnlijk niet. Bij het cv schrijven geldt dat je goed moet nadenken voor wie je het doet en je moet proberen jezelf te verplaatsen in je ‘publiek’. In dit geval zal het een recruiter zijn en die mensen zien er op dit moment erg veel. De eerste selectie vindt plaats in 15 seconden, wordt gezegd. Ga zelf maar eens honderd cv’s bekijken en probeer de mooiste eruit te halen. Wedden dat jij steeds sneller wordt in het doorbladeren? Zorg er dus voor dat de eerste oog opslag van de recruiter er voor zorgt dat ze blijven ‘hangen’ en meer van die belangrijke inhoud gaan lezen. Is je dat gelukt zorg dan voor nul ‘afhakers’. Geen spelfouten en andere slordige zaken. Zorg voor een makkelijk en leesbaar overzicht van jouw kennis en kunde, relevant voor alleen die functie. Wil je meer schrijven verwijs dan naar LinkedIn bijvoorbeeld. Een truc: streep net zoveel weg tot je 1 A4 hebt. Mis je zaken? Voeg voorzichtig toe, wees kritisch, concreet en relevant. Iedereen kan een (relevant) cv schrijven op 2 A4.

Mag je functienamen aanpassen?

Als je denkt dat de functie inhoudelijk precies overeenkomt en het de ‘match’ duidelijker maakt, waarom niet? Beschrijf dit in je brief. Dik het niet aan, lieg niet en pas nooit de inhoud aan van je ervaring met onwaarheden. Dat zal nooit voor je werken. Als je al doorkomt dan kom je op een functie waar je op je tenen moet lopen om dit goed in te vullen, je verdoet iedereen zijn tijd. Inclusief die van jezelf. Je kunt natuurlijk wel irrelevante zaken weg laten. Schrijven is schrappen wordt wel gezegd, en dat geldt ook voor het cv schrijven.

Mag je een foto op je cv plaatsen?

Heb je een online account zoal Twitter, Facebook of wat ook? Vaak ben je op Internet wel te vinden. Een professionele foto in ‘werksfeer’ is dan een goede eerste indruk. Ook hier gaat het om wat je er zelf van vindt en hoe jij denkt dat het overkomt op de ‘lezer’. Denk je dat het tegen je werkt, laat het weg, want niets moet. Toch, als mensen op Internet zoeken willen mensen plaatjes zien. Denk maar aan Funda of marktplaats. Als je profiel geen foto heeft verdwijnt je profiel in een rij met kandidaten. Met een foto geef je meer identiteit aan je cv.

Er zijn nog veel meer vragen, maar deze komen het meeste terug. Zit je vraag er niet tussen? Ik ben dan erg benieuwd wat je vraag dan is. Misschien kan ik je er wel antwoord op geven. Dus stel ze gerust.

Dennis

Over Dennis Rijkers

Dennis is mede oprichter van Lifebrander. Hij heeft een HEAO studie gedaan en na een aantal jaar werkervaring een MBA in verandermanagement afgerond. Naast zijn werkzaamheden voor Lifebrander werkt hij bij Entrador Consultancy Group als Sr. Consultant.

Tags: , , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu