link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Een cv is geen cv meer!


Een cv is geen cv meer!

imagesHoe ging dat jaren geleden? Zonder Internet keek je in de krant of je haalde via een ander medium een vacature te voorschijn en dan ging je een brief schrijven en daar deed je een standaard curriculum vitae bij. Je deed ze samen in een enveloppe en stuurde die per post naar de afdeling personeelszaken van de betreffende organisatie. Makkelijk zat.

Het sollicitatieproces nu

Nu is het proces sneller, groter, breder, meer ingewikkeld. Zoals hierboven gaat het al lang niet meer en sterker nog het is een proces geworden dat maar weinig mensen nog volledig begrijpen en onder controle hebben. Waarom? Een cv is niet zomaar een cv meer en een sollicitatie is niet zomaar alleen die brief. Vroeger was de brief en jouw cv het enige dat zichtbaar was van je bij een selectie. Nu stuur je via de mail je brief en een cv toe, net als toen. Alleen, nu is de kwantiteit van reacties op een vacature veel groter doordat o.a. het bereik van een vacature op Internet vele malen groter is. Jezelf onderscheiden wordt daarmee al veel belangijker. Een ander aspect wat lastig te vatten is is dat er ondertussen van iedereen meer informatie op Internet staat waar recruiters en toekomstige collegae naar gaan kijken. Bij het zien van je naam in een sollicitatie wordt je gezocht op Google of wieowie.nl. Dat weegt mee in keuzes. Je hebt een online identiteit.

Impact van social media

Je bent te vinden op diverse sociaal media, privé en zakelijk. Misschien heb je over deze zaken goed nagedacht en is het bij jou allemaal netjes afgeschermd en synchroon met wat je zegt in je brief en je cv, maar ik merk steeds vaker dat mensen dit niet zo netjes op orde hebben. Sterker nog, mensen weten het niet meer, overzien het niet en begrijpen te weinig van welke schade of juist welke voordelen deze online identiteit en wereld met zich mee kunnen brengen.

Het careerevent

We stonden afgelopen maand wederom met Lifebrander op het Careerevent van Nobiles en hebben weer zo’n 200 studenten gesproken en geholpen met hun cv. In een interview aan Nobiles gaf ik al aan hoe slecht het gesteld is met de kennis van deze groep als het gaat om de online identiteit en dus het gebruik van Social media e.d. in het sollicitatieproces. Er is een groot gat tussen school en praktijk. Dat is misschien niet nieuw, maar wil je tegenwoordig een goede kans creëren voor jezelf moet je daar wel wat mee.

Je cv is een marketing instrument

Het gaat dus niet meer om alleen dat stuk papier met daarboven groot: Curriculum Vitae en je hebt te maken met een online identiteit waar je mee aan de slag moet. Je cv is er een van honderd op een bureau en moet dus op een onderscheidende en authentieke manier gepresenteerd worden. Laat in je cv alvast zien wie jij bent, als er tien mensen dezelfde opleiding en ervaring hebben, waarom zouden ze dan jou moeten selecteren? Natuurlijk is er een toelichting te schrijven in een brief, maar wat als je cv online plaatst? Als je je cv online plaatst om gevonden te worden zit die brief er niet meer bij. Dan wil je toch dat er elementen in zitten die iets meer vertellen over wie jij bent. Verwerk er personal branding elementen in als marketing tool.

cv’s zijn net koekjes

Wat betreft de marketing is het als naar de winkel gaan zonder boodschappenlijst. Je loopt in het pad van de koekjes en je kiest op basis van verpakking uit wat je verder gaat lezen, bekijken en kopen. De koekjes die er het beste uitzien ga je proberen. Als je vijftig cv’s moet bekijken werkt dat net zo. De cv’s met een ‘edge’ ga je al gauw beter bekijken dan de standaard cv’s. Door nieuwsgierigheid ga je ook online eens kijken naar extra informatie over de kandidaat. Een gevoel creëren bovenop het cv. Wie is deze kandidaat. Een cv is dus geen cv meer, maar een verlenging van wie jij bent en misschien zelfs een marketing instrument waar, door de verandering in de online wereld, steeds beter over nagedacht moet worden.

Dennis

Over Dennis Rijkers

Dennis is mede oprichter van Lifebrander. Hij heeft een HEAO studie gedaan en na een aantal jaar werkervaring een MBA in verandermanagement afgerond. Dennis is nu actief als Agile Coach en Trainer op het gebied van (Scaling) Agile.

cv.nl Tags: , , , , , ,


Geef je mening

Michel -

een cv is inderdaad niet meer alleen dat stukje papier waar wat gegevens van je opstaan. Het gaat nu meer om eruit te springen en op te vallen zodat jouw cv zal worden uitgekozen voor een gesprek.

Social media zal in de toekomst ook een steeds groter medium worden in de sollicitatie event.

Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu