CV in de Jiskefet?


CV in de Jiskefet?

cv in de jiskefetJiskefet is Fries voor prullenbak (of asbak) en was ook een mooi en humoristisch programma van de VPRO. Zo nu en dan komt ergens naar boven dat het cv de jiskefet in kan, want er zijn nieuwe methodes van selectie ontdekt. Mijn link naar de humor is niet voor niets. Natuurlijk is Lifebrander van de cv’s en preek ik nu snoeihard voor eigen parochie als ik zeg dat het cv nog even mag blijven. Toch, ik ben ook voor verfrissing, want niemand zit te wachten op oude processen en of cv’s die niet optimaal meer werken en krampachtig worden vastgehouden omdat de vasthouder bang is voor de nieuwe wereld. Toch, verbrand je bruggen niet, leer van ontwikkelingen en pas toe waar het kan. Niet iedereen kan zonder cv en niet elk bedrijf ontvangt 75000 cv’s, waaruit geselecteerd moet worden (zie artikel Express.be). We kunnen wel iets leren van dit artikel en dat onderstreept waar Lifebrander ook voor staat. Leg meer nadruk op wie je bent in je cv.

Wie jij bent

Jij bent in ieder geval niet de opsomming van je werkervaring en opleidingen. Jij bent een gebundeld pakketje gedragingen die op basis van ervaring en kunde uniek acteert bij verschillende situaties. Dat is moeilijk en misschien wel onmogelijk uit een cv te destilleren. Al helemaal als het een standaard cv betreft. Een cv dat meer op je lijf en leven geschreven is en dus laat zien wie je bent (inclusief onderwerpen als personal branding) helpt al een stuk beter om op de juiste criteria gevonden te worden. Het artikel van Express.be is natuurlijk erg leuk geschreven en al even leuk bedoeld. Het mooie is dat we kunnen zien dat er een hele sterke behoefte is ontstaan naar het kunnen selecteren op wie jij bent en niet meer zozeer alleen op wat je in het verleden hebt gedaan.

Actief of reactief

Als grote bedrijven die veel, te veel cv’s ontvangen grijpen naar middelen als puzzels maken als selectievorm dan is dat van die bedrijven erg slim, want je trekt de aandacht en je kunt leuk bekijken met wie je te maken hebt. Los van het feit dat het voor de kleinere organisaties wellicht helemaal anders ligt met de selectie (immers niet ieder bedrijf ontvangt 75.000 cv’s) is het niet handig voor de werkzoekenden. Men gaat er hier vanuit dat we met zijn allen zitten te wachten tot een bedrijf dit organiseert. Je wilt natuurlijk zelf actief opzoek en niet wachten tot een bedrijf iets organiseert waar je bij kunt aanhaken. Als dan een mooie actie plaatsvindt dan is het natuurlijk wel leuk om er aan mee te doen, maar hoe gaat men dan om met duizenden gegadigden voor zo’n puzzel en of hackdag?

Informatie behoefte

Wat we ook uit het artikel kunnen leren is dat het belangrijk is te luisteren naar wat een organisatie zoekt in mensen en welke vragen men heeft. Een sollicitatie en dus je brief en je cv moeten antwoord geven op die vragen. Pas je brief en cv dus aan op de informatiebehoefte. Dat vergt wat voorbereiding en dus niet te snel willen reageren op een vacature, waardoor je waarschijnlijk niet of niet geheel antwoord geeft op de onderliggende vraag, namelijk wie jij bent en of je past bij de organisatie.

cv maken en sollicitatiegesprek

Laten we even doen net alsof we echt zonder cv kunnen. En dat kan ook in een aantal gevallen, want als je een sterk netwerk hebt komt het cv vaak alleen als bijzaak om de hoek kijken. Dan heb je naar mijn mening nog steeds baat bij een cv. Althans het maken van het cv. Bij het maken van het cv passeer je alle vragen in je hoofd die men aan je kan stellen in een gesprek. Je moet nadenken over jezelf en daarmee bereid je jezelf goed voor op een gesprek en kom je minder snel voor verrassende vragen te staan.

Groot gevaar

Er is geen groot gevaar, maar met teksten als: ‘gooi je cv maar in de prullenbak’ gaan de mensen die al moeite hebben zich te zetten tot verbeteren van hun cv niet sneller aan de bak. Sterker nog, er zullen mensen zijn die zeggen: zie je wel, zo’n cv is niet zo belangrijk. Ik ben bang dat we dat nog niet kunnen zeggen en dat je gewoon aan de bak moet met nadenken over hoe jij het beste jezelf kunt presenteren en dat is in de meeste gevallen gewoon nog met het cv.
Kortom, een traditioneel cv is niet altijd het beste antwoord op een vacature, pas je aan gelang de behoefte aan informatie, een cv ‘moet’ al is het maar om ook bij andere bedrijven (actief) goed aan te sluiten en dat je met het maken van je cv jezelf goed voorbereidt op een gesprek. Denk niet dat een scherp en of onderscheidend cv je niet verder kan helpen, want dan vis je op dit moment gewoon nog achter het net.

Dennis

Over Dennis Rijkers

Dennis is mede oprichter van Lifebrander. Hij heeft een HEAO studie gedaan en na een aantal jaar werkervaring een MBA in verandermanagement afgerond. Naast zijn werkzaamheden voor Lifebrander werkt hij bij Entrador Consultancy Group als Sr. Consultant.

Tags: , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu