link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Drie supersimpele mindfulness tips


mindfulness tipsIk spreek in mijn coachpraktijk regelmatig coachées (term wellicht niet bij iedereen bekend maar dit zijn de mensen die ik coach) die het allemaal even teveel is geworden en niet zo goed weten hoe nu verder. Dit klinkt voor sommige heel herkenbaar en voor anderen wellicht nog wat vaag. ‘Het’ is vaak synoniem voor ‘het leven’ of ‘het werk’ of ‘de relatie’ of alle drie tegelijkertijd. Bij velen is deze herkenbare vraag het gevolg van oplossingen zoeken door heel hard te gaan nadenken. De valkuil of vicieuze cirkel waar je in terecht bent gekomen, is het blijven hangen in je eigen gedachten en blijven nadenken en piekeren. Dan zie je door de bomen het bos niet meer.

Het contact met ‘hier en nu’ kwijt

Wat er eigenlijk op zo’n moment gebeurt, is dat je het contact met het ‘hier en nu’ enigszins bent kwijt geraakt. Dat klinkt wellicht ook nog wat vaag want wat is dat ‘hier en nu’ eigenlijk? Dat ‘hier en nu’ heeft betrekking op je bewustzijn bij een bepaald moment. Of anders gezegd: je aandacht volledig hebben bij hetgeen je op een bepaald moment doet of voelt; bewust zijn. Dat is waar mindfulness (voor mij) over gaat. En door het toepassen van de drie onderstaande supersimpele mindfulness tips kun je ervaren dat het stil in je hoofd wordt en er weer ruimte komt voor wat nieuws.

Tip 1. Aandacht bij één aspect van je ochtendritueel

Bij het afgaan van de wekker start voor velen van ons de automatisch piloot. Het opstaan gaat volgens een vast patroon en we denken er niet over na. Voor we het weten zitten we achter ons bureau een mailtje te lezen. Daarom deze eerste tip om bij het opstaan, dagelijks één ding uit te kiezen om heel bewust te doen. Bijvoorbeeld: je tanden poetsen. En bewust betekent dat je met aandacht de tandenborstel beweegt in je mond en voelt hoe de tandenborstel over je tanden gaat, de textuur van de tandpasta voelt en hoe deze proeft en ruikt. En dan ervaren of je het prettig vindt of erachter komen dat je deze tandpasta eigenlijk helemaal niet fijn vindt. Je deed dit dagelijks zo onbewust dat je het helemaal niet doorhad. Een ander voorbeeld is met aandacht douchen. Vaak ben je in je hoofd bezig met wat je moet gaan doen die dag. Maar stap eens met aandacht onder de douche en voel de stralen op je lijf. Hoe warm of koud is het water eigenlijk? Waar voel je de stralen het best? Hoe is het voor je lijf om deze waterstralen over je heen te voelen komen, wat doet het met je? Door even heel intens je aandacht bij een standaard ochtendritueel te houden zal je merken dat je al met een ander gevoel achter je bureau plaatsneemt die ochtend.

Tip 2. Kijk met aandacht rond

De meeste van ons lopen, fietsen of rijden dagelijks wel een stukje. Wanneer was de laatste keer dat je met aandacht rond keek? Kun je je nog herinneren wat je vanochtend hebt gezien of was je in gedachten al bij je werk of je volgende afspraak? Dat is zo gewoon dat we bijna vergeten hoe het is om bewust te kijken. En als je loopt of fietst ervaar je nog meer omdat je ook de zon op je huid voelt, geuren kunt ruiken van je omgeving en veranderingen in je op kunt nemen. Je ziet ineens dingen die je nooit eerder zijn opgevallen!

Tip 3. Sta even stil bij dingen om dankbaar voor te zijn

Is het herkenbaar dat je je gemakkelijk herinnert wat er niet lekker ging of waar je nog ontevreden over bent? Ook zo’n valkuil als het hoofd overloopt. Juist dan is het goed om even de film in je hoofd terug te spoelen en te kijken wat er juist wel goed ging de afgelopen 24 uur. Voor welke momenten was je dankbaar of waar werd je blij van? Dat kunnen ook best kleine dingen zijn zoals een telefoontje van een goede vriendin of een knuffel van je kind. Een goede vergadering op je werk,  zonder file naar huis rijden of geen rij bij de kassa kunnen natuurlijk ook. Het gaat om het herinneren en stil staan bij de positieve dingen en dat niet éénmalig maar op dagelijkse basis, bijvoorbeeld voor het slapen gaan. De chaos in je hoofd verdwijnt een beetje naar de achtergrond en met een glimlach op je lippen val je heerlijk in slaap.

Pas de mindfulness tips toe

Het voordeel van deze tips is dat ze, naast dat ze supersimpel zijn, geen extra tijd kosten. Dat excuus kan je dus helaas niet gebruiken. Ik zou zeggen, ga het gewoon doen! Hou het een week vol en vertel me daarna hoe ‘het’ met je gaat.

Janet Arntz

Over Janet Arntz

Ik ben organisatie- en lifecoach en als je zoekt naar iemand die je helpt om verandering in je leven en/of bedrijf aan te brengen dan ben je bij mij aan het juiste adres. Dat kan bijvoorbeeld de verandering zijn naar een andere baan of een herstructurering binnen een organisatie. Mijn jarenlange management ervaring in het bedrijfsleven en mijn coaching vaardigheden combineer ik om organisaties en individuen verder te brengen in hun ontwikkeling en hun verandertraject te laten slagen. Daarnaast werk ik al een tijdje als consultant voor Lifebrander. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu