link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Wie goed doet, goed ontmoet


Er is niks zweverigs aan het goede gevoel dat je krijgt van iets voor een ander betekenen! Als je het filmpje hieronder bekijkt zal je het toch met me eens zijn; werk doen waarbij je werkelijk geen idee hebt wat het voor goeds bijdraagt is behoorlijk deprimerend.

En ook die oude Grieken waren nog niet zo gek. Aristoteles zou over de zoektocht naar geluk al het volgende hebben gezegd: “Een mens wil gelukkig worden. Als die mens zijn innerlijke talenten op de juiste wijze heeft ontplooid – zijn intellectuele eigenschappen én zijn karaktertrekken – dan heeft hij het goede leven bereikt en is hij gelukkig.”

Tegelijkertijd is het in de huidige tijd natuurlijk een luxe om op zoek te gaan naar die job die jou ‘gelukkig’ maakt. Ik word dan ook niet goed van die populistische adviezen als “ga op zoek naar je passie” of “accepteer alleen die droombaan”. Wat een kletskoek, soms moet er gewoon brood op de plank of moet je ervoor zorgen dat je de hypotheek weer netjes kunt betalen deze maand. Alle begrip dus voor mensen die op dit soort suggesties wat bozig beginnen te mompelen.

Wie goed doet, goed ontmoet

Het beroerde is helaas dat deze houding je zo weinig helpt! Met een aardige houding bereik je immers zoveel meer dan met boze, geïrriteerde reacties. En als je nu al reageert met “Ja, ja, die kennen we wel, iets met stroop en vliegen enzo“ direct gevolgd door “ik ga daar niet in mee, ik ga niet slijmen voor een vriendelijk woord van de ander en al helemaal niet voor het vinden van een nieuwe baan!”, dan heb ik nieuws voor je. Niet alleen heeft onderzoek aangetoond dat ‘slijmen’ echt werkt, zelfs als de ander doorheeft dat je eigenlijk een beetje aan het ‘slijmen’ bent. Het is inmiddels zelfs aangetoond dat je vooral zelf een goed gevoel krijgt bij aardig doen. En als dat laatste zo is, waarom zou je het dan niet doen? Probeer het gewoon eens!

Vriendelijkheid

wie goed doet, goed ontmoetEr is natuurlijk een reden waarom ik het s-woord steeds tussen aanhalingstekens zet. Want ik ben zelf ook niet zo’n fan van het ware ‘sucking up to the boss’ dus zou ik het veel liever vriendelijkheid willen noemen. Tot een eenvoudig goedemorgen of dankjewel zijn we immers allemaal wel in staat. Sterker nog, zelfs zonder ook maar iets te zeggen kun je al vriendelijkheid betrachten. Kijk de ander eens glimlachend aan, houd dat vervelende klapdeurtje in de trein voor de volgende reiziger vast, geef die mevrouw of mijnheer voorrang in het verkeer terwijl je een uitnodigend gebaar hiertoe maakt.

Sociaal ‘slijmen’

Ik heb veel meer lol gekregen in dit zogenaamd ‘sociale slijmen’ als ik daarmee tegelijkertijd mijn persoonlijke doel bereikte. En dat kunnen hele kleine, maar voor mij belangrijke dingen zijn. Zo stapte ik een paar dagen geleden na een lange dag trainen in een bomvolle trein van Den Haag naar Amersfoort. Het was al laat in de middag dus deze drukte verbaasde mij. Sterker, ik had ontzettend de pest in! Ik was moe en had me verheugd op een uurtje rustig reizen, misschien wat lezen of werken, in ieder geval te kunnen zitten. Ik zag niet alleen dat alle traptreden bezet waren maar het viel me op dat een ouder echtpaar met enorme koffers twee dubbele zitplaatsen in gebruik had genomen. Waren ze nou helemaal gek!!!! Ik d’r op af: “Mijnheer, u kunt me nog meer doen maar ik ga toch écht hier zitten (met een vriendelijke grijns op m’n gezicht)”.

Ik word dan ook niet goed van die populistische adviezen als “ga op zoek naar je passie” of “accepteer alleen die droombaan”. Wat een kletskoek, soms moet er gewoon brood op de plank of moet je ervoor zorgen dat je de hypotheek weer netjes kunt betalen deze maand.

De woorden zelf zijn natuurlijk niet heel aardig maar ik bracht het op een grappige toon en ja hoor, dat werkte. Hij gaf aan vanochtend vroeg uit Griekenland te zijn vertrokken en nu op weg te zijn naar Maastricht (lang leve de werkzaamheden rond Schiphol). Deze trein had geen behoorlijke plek voor koffers dus het speet hem ontzettend maar hij kon er ook echt niks aan doen. Uit de grond van m’n hart reageerde ik met: “Och jee, da’s waar ook! Schiphol-gedoe, wat een end nog, maar wat doet u dan helemaal in Den Haag!? Wat vervelend voor u! Wel een fijne vakantie gehad? Maarreh . . . als u nou dat rugzakje van die stoel haalt, dan kruip ik gewoon achter u langs en kan ik zitten, geen probleem toch?”. Ik toonde oprechte interesse, was met zijn situatie begaan en toonde begrip én ik bleef bij mijn doel. Hierop schoof hij wat met die joekel van een koffer en na wat gewurm had ik me gesetteld. Hij vertelde me dat hij verrast was door mijn vriendelijke doch aandringende manier van doen. Hij was namelijk nog kort voor mijn opmerking bepaald onvriendelijk te woord gestaan (lees: afgeblaft) door een andere reiziger. Toch grappig dat ik dus wel een gezellig zitplekje in de trein had weten te bemachtigen en die andere brompot niet!!

Wie goed doet, goed ontmoet op de werkplek

Heb je al een idee hoe je deze vorm van ‘wie goed doet, goed ontmoet’ kan vertalen naar jouw werkplek? Hier heb ik een paar suggesties:

  • Je collega heeft een ochtendhumeur en bij het minste geringste staat hij te tieren en te klieren. Als je ergens geen zin in hebt dan is het dat wel . . .  In plaats van op jouw beurt je ongenoegen te laten blijken zou je de boel eens om kunnen draaien.  Vraag op een oprecht geïnteresseerde manier:  “Wat heb je van me nodig om ervoor te zorgen dat je niet meer zo boos bent?”. Laat je verrassen door het antwoord! Goede kans dat de ander zich gehoord voelt en misschien zelfs begrepen. Jij krijgt op jouw beurt waarschijnlijk werkbare tips om ervoor te zorgen dat je geen last meer van zijn humeur hebt.
  • Het secretariaat werkt weer eens niet mee als jij aan het einde van de dag met een haastklus komt. In plaats van op je strepen te gaan staan kun je zeggen: “Je hebt gelijk, ik kom hartstikke laat met dit verzoek dus ik begrijp je irritatie. Maar wat kan ik voor je doen zodat het toch nog op tijd afkomt? Hoe help ik jou?” En doe dan dus ook écht wat ze hierna voorstelt. Wees niet te beroerd om zelf naar die printer te lopen, kopietjes te maken of nietjes los te wurmen. Jij wil toch zeker dat het afkomt? Zij voelt zich (misschien wel voor het eerst) serieus genomen en jij krijgt de klus alsnog op tijd af. Maak uiteraard ook nieuwe afspraken over een soepelere manier van samenwerken en vraag naar het ‘wisselgeld’. Allebei blij!
  • De schoonmakers komen tegenwoordig steeds vroeger op jouw werkplek langs voor een lapje en een stofzuigertje. De irritatie over het feit dat jij daar nog zit (met al je troep om je heen) druipt er van af en daar krijg jij weer behoorlijk de pest over in. Heb je daar dus geen zin (meer) in? Kijk de ander dan eens vriendelijk aan, zeg gedag, sta op en vraag hoe je de ander het beste kan helpen zijn of haar job te doen. Wedden dat diegene verrast is!? Misschien is de reactie dat het geen probleem is en dat jouw werkplekje juist even met wat extra aandacht schoongemaakt wordt (jij tilt immers al je paperassen op en schuift je tas aan de kant). Wees vervolgens niet te beroerd om na afloop een oprecht gemeend ‘dankjewel’ te zeggen.

Ik wens je veel plezier met de reacties die je de komende tijd zult krijgen wanneer je bewust wat vriendelijker bent voor anderen. Wedden dat het je iets goeds op gaat leveren? Zeker als je je eigen doel daarbij voor ogen houdt. Sommigen durven dit zelfs netwerken te noemen!!!

Lettie Ambagtsheer

Over Lettie Ambagtsheer

Lettie staat als Hbo Psycholoog met beide benen op de grond; bij haar geen zweverige sessies op de bank maar prettige discussies waarbij een lach en een traan vaak hand in hand gaan. Doordat ze vrijwel direct de vinger op de zere plek weet te leggen ben jij sneller geholpen bij het vinden van nieuw gedrag waarmee je wél succesvol zult zijn: in die nieuwe job, in samenwerking met anderen of in contact met je medewerkers. Meer..

cv.nl Tags: , , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu