link desc
Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Welke bedrijfscultuur past bij jou (Deel 1)


bedrijfscultuur
In mijn praktijk kom ik regelmatig mensen tegen die heel blij zijn met het werk dat ze doen. Toch komen ze bij mij met een loopbaanvraag. Soms zitten ze er helemaal doorheen, ongelukkig, gestrest en zien het niet meer zitten. Wanneer ze het over hun werk zelf hebben, bloeien ze helemaal op. Het is geweldig werk wat ze doen. Zo door pratend komt duidelijk naar voren wat er scheelt. De cultuur van de afdeling, de organisatie, de collega’s of leidinggevende past niet bij hun of zij passen niet bij de bedrijfscultuur. Wat nu?

Bedrijfscultuur

Want, wanneer je dit type werk doet, zit je in een bepaalde branche. En is dan de bedrijfscultuur overal hetzelfde? En wanneer je vacatures ziet, de beschrijvingen lijken soms op elkaar en uit de beschrijving kun je niet altijd goed halen wat de bedrijfscultuur is. Hoe weet je nou welk type bedrijfscultuur wel bij jou past? In dit blog help ik jezelf die vragen te stellen die antwoord geven op deze laatste vraag. In mijn volgende blog ga ik in op hoe je de bedrijfscultuur bij de organisatie kunt achterhalen, zodat je kunt bepalen of dit bedrijf bij jou past.

1. Wat vind jij belangrijk in je werk?

Hoe wil jij met collega’s en leidinggevende omgaan? En hoe wil jij dat ze met jou omgaan? Wil je een informele of meer formele werksfeer. Hecht je aan hiërarchie of juist niet? Word je gedreven door competitie, of is dat nou juist niet belangrijk en gaat het om ‘samen’ een resultaat neerzetten. Ben je meer perfectionistisch en wil je daarom meer tijd nemen om het goed te doen, of gaat het meer om snelheid.

2. Wat wil jij met jouw werk tot stand brengen?

Wat is jouw ‘Waarom’. Wees hier ook eerlijk in. Simon Sinek legt uit dat de meest succesvolle bedrijven beginnen met de Waaromvraag. Succesvol kun je invullen zoals je zelf wilt. Als dat is dat jij een leuke baan, waarin je zinvol kunt bezig zijn kunt combineren met jouw gezin en je daar gelukkig mee bent, ben je succesvol. Het gaat dus om het ‘Waarom’. Wanneer jij jouw ‘Waarom’ kent, kun je daar de organisaties bij uitzoeken die daarbij passen.

3. Hoe ziet jouw ideale werkomgeving eruit?

Als het bij je past: visualiseer het. Achterhaal de eigenschappen van jouw toekomstige collega’s en jouw toekomstige baas. Maar ga ook graven naar wat voor type organisatie: commercieel, maatschappelijk betrokken, hoe groot is die organisatie, welke branche, waar is de organisatie op gericht, welke missie en visie.

4. Welke werkvoorwaarden wil je?

Wil je flexibele werktijden, dicht bij huis of wil je vooral uitdagend werk en kunnen doorgroeien? Wanneer je dit gedaan hebt, heb je een beeld van wat voor jou van belang is in je werk. Met dit in het achterhoofd kun je op zoek gaan naar organisaties die dit beeld zo veel mogelijk benaderen.

Vind je het nog lastig om in beeld te brengen wat jouw ideale bedrijfscultuur is en hoe je een bedrijf vindt dat bij jou past, maak dan geheel vrijblijvend een afspraak en ik help je hierbij.

Monica Scheffer

Over Monica Scheffer

Monica is CMI-gecertificeerd loopbaancoach en heeft een juridische achtergrond. Met haar warme persoonlijkheid begeleid zij mensen in hun werk en naar ander werk. Als coach heeft ze haar ervaring opgedaan bij de gemeentelijke overheid. Inmiddels is ze haar eigen bedrijf careercoach4you gestart. Door haar analytisch vermogen en doelgerichtheid, zorgt zij er voor dat mensen over zichzelf gaan nadenken en hierdoor stappen gaan zetten. Meer..

cv.nl Tags: , ,


Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu