Professioneel CV maken?
Klaar in 3 stappen!

Hoe kan je met personal branding mensen aan je organisatie binden?


Hoe kan je met personal branding mensen aan je organisatie binden?

personal branding mensen binden organisatieEr wordt al jaren nagedacht over hoe mensen gebonden kunnen worden aan organisaties. Het ‘harde’ element daarachter is dat als mensen zich verbonden voelen ze langer blijven en ze meer rendement opleveren. Als mensen snel komen, niet gemotiveerd zijn en snel gaan kost dat de organisatie immers veel geld. Het ‘zachte’ element hierachter is dat het mensen plezieriger werken en dat mensen meer gemotiveerd zijn en hierdoor hun werk beter, sneller en effectiever uitvoeren. En dit leidt uiteindelijk ook weer tot ‘harde’ resultaten. Je kunt echter ook andersom redeneren: waarom gaan mensen weg bij een organisatie? Er zijn grofweg zeven redenen waarom mensen weggaan.

  1. De werkplek was niet wat men er van verwachtte;
  2. Er is een mismatch tussen werk en persoon;
  3. Te weinig coaching en feedback;
  4. Te weinig groei mogelijkheden;
  5. Ondergewaardeerd voelen;
  6. Stress van overwerken en slechte work-life balance;
  7. Verlies van vertrouwen in manager / directie.

Het boek noemt ook vier hoofd behoeften waaraan niet wordt voldaan:

  1. Vertrouwen;
  2. Hoop;
  3. Waardering;
  4. Competentie gevoel.

Mismatch tussen medewerker en organisatie

Als je naar deze behoeften en redenen kijkt zie je dat veel van deze elementen direct of indirect te maken hebben met een mismatch tussen de competentie van een medewerker en de eisen van de organisatie. Deze mismatch zorgt voor onvrede voor beide kanten, waardoor er een matige binding tussen organisatie en medewerker ontstaat. Deze mismatch kan er volgens sommige zelfs voor zorgen dat het herstel van de economie wordt geremd. Naar onze mening kan personal branding een antwoord geven op deze mismatch.

Personal branding

Via een personal brand laat je o.a. zien wat je competenties zijn, wat jij leuk vindt om te doen in het leven en hoe je dit in je werk hebt gevonden. In diverse online en offline  media kun je dan meer en beter uitdrukken wie je bent en wat je op welke wijze doet. Door jezelf goed te kennen ben je goed in staat dit te presenteren in bijvoorbeeld je cv. Hoe beter je laat zien wie je bent en wat je kunt en waar je energie van krijgt des te beter een match gemaakt kan worden tussen medewerker en werkgever. Je maakt een goede start. Veel van bovengenoemde punten zullen dan minder voorkomen.

Kan personal branding een medewerker binden?

Als je als werkgever dan afvraagt: “hoe zorgt personal branding er nu voor dat ik medewerkers aan mijn organisatie bind en zitten er geen risico’s aan?”. Personal branding zorgt er met name voor dat competenties, behoeften en passies van medewerkers worden uitvergroot en hierdoor duidelijk worden voor iedereen. Hierdoor ben je als werkgever veel beter in staat om een medewerker te koppelen aan een functie. Een goede koppeling tussen functie en medewerker draait immers om veel meer dan alleen kennis. Personal branding kan naar onze mening dus zeker een bijdrage leveren aan het binden van mensen aan een organisatie. Wat vinden jullie?

Dennis

Over Dennis Rijkers

Dennis is mede oprichter van Lifebrander. Hij heeft een HEAO studie gedaan en na een aantal jaar werkervaring een MBA in verandermanagement afgerond. Naast zijn werkzaamheden voor Lifebrander werkt hij bij Entrador Consultancy Group als Sr. Consultant.

cv.nl Tags:


Geef je mening

Isabelle -

Hoe heet het boek die de 4 behoeften aangeeft waaraan niet wordt voldaan? En welke bron is gebruikt? Dit wil ik voor mijn scriptie gebruiken. Groet.

Isabelle -

Hartelijk dank voor de snelle reactie!

Sorry, comments for this entry are closed at this time.

Menu