Stap 4: beheer je personal brand

Beheer je personal brand

beheer je personal brandOk, je hebt een personal brand gecreëerd en je hebt er over gecommuniceerd. Dan is de laatste stap: beheer je personal brand. Dat klinkt vervelender dan het is. Bovendien valt er veel te automatiseren. Het beheren van je personal brand valt uiteen in twee onderdelen: bijhouden  en monitoring.

Bijhouden

Het is van belang om je online profielen en informatie op je digitale cv bij te houden. Zo weet je zeker dat er geen kansen verloren gaan. Als je dit niet doet kunnen potentiële opdrachtgevers een verkeerd of verouderd beeld van je krijgen en wellicht beslissen om met iemand anders in zee te gaan. Denk er bijvoorbeeld ook aan om je foto te updaten als je er inmiddels anders uit ziet.

Monitoring

Er zijn veel online tools beschikbaar om je personal brand te monitoren. We zullen er hier een aantal uitlichten.
Google alerts zijn e-mailberichten over een onderwerp van jouw keuze. Zo kan je bijvoorbeeld een google alert instellen op je naam of de naam van je bedrijf. Per mail of RSS krijg je vervolgens updates binnen indien iemand iets over jou of over jouw bedrijf op het internet zet. Je bent zo in staat om te monitoren wat er over jou gezegd wordt op het internet en kunt hierop reageren.
Met Twitter search kan je op Twitter zoeken naar tweets waarin jij of je bedrijf voorkomen. Het grote voordeel van Twitter is dat je weet wie de tweet heeft gepost en  dat je direct kunt reageren.
Met Friendfeed kun je in verschillende online sociale netwerken zoeken naar informatie en dit in één informatiestroom weergeven. Je kunt hiermee makkelijk zoeken in verschillende netwerken.

Andere online beheer tools

Verder zijn er nog diverse online tools die je in staat stellen te monitoren wat er online gezegd wordt over jou of je bedrijf. Enkele hiervan zijn:

Menu