Stap 1: begin bij jezelf

Stap 1: begin bij jezelf

begin bij jezelfPersonal branding heeft met persoonlijk imago te maken. Het lastige hiervan is dat je je persoonlijke imago niet zelf bepaalt. Dat doen anderen. Wat je zelf kan doen is goed nadenken over je persoonlijke merk: begin bij jezelf. Je merk wordt namelijk gevormd door jouw unieke eigenschappen. Het gaat erom dat je je bewust wordt van deze eigenschappen en ze vervolgens inzet om je doelen te bereiken. Met deze unieke eigenschappen, met dit merk, kun je er vervolgens voor zorgen dat je een positieve indruk achterlaat. Je creëert zo een persoonlijk merk (personal brand) dat je onderscheidt van anderen. Je kunt je persoonlijke merk creëren door onderstaande onderdelen te volgen.

Wat betekent personal branding voor jou?

De waarde van een personal brand is voor iedereen verschillend. Een zzp’er zal er waarschijnlijk bewuster mee bezig zijn dan iemand in vaste dienst. Hier ligt een enorme kans. Binnen het bedrijf waar je werkt zijn er ook mensen nodig voor het volgende project, en zullen er ook mensen doorgroeien naar een hogere functie. Als degene die hierover beslissen een duidelijk en gunstig beeld van jou hebben maak je immers meer kans.

Wat wil je bereiken?

Wie ben je en wat wil je? Dat zijn in een notendop de hoofdvragen. Het woord dat hier vaak wordt gebruikt is authenticiteit. Er zijn veel online tests die je hierbij kunnen helpen. We hebben er hier een aantal verzameld. Wil je hier met iemand over sparren of wil je coaching? Lifebrander biedt dat aan in haar workshops, maar werkt ook samen met ik-ben. Ik-ben richt zich op wie jij bent als persoon. Samen met een coach kun je met ik-ben meer uit jezelf halen. Wie ben jij? Wat wil je? Wat kun je? En, belangrijker nog, hoe geef jij jouw leven en/of werk vorm, zodat jij daar (meer dan) tevreden over bent. Wil je hier meer over weten kijk dan op www.ik-ben.eu

Persoonlijke statuut

Een volgende stap is om de antwoorden op de vragen wie je bent en wat je wilt te relateren aan je privé situatie. Dit kun je in een persoonlijk statuut vastleggen. Hierdoor krijg een helder overzicht en ben je in staat om te prioriteren. Binnenkort zullen we een aantal oefeningen online zetten.

Onderscheid je van anderen

Als het goed is heb je een personal brand dat goed bij je past. Een merk dat je authenticiteit benadrukt. Het zou natuurlijk mooi zijn als je merk zodanig uniek is dat je de enige bent. In de praktijk zal het veelal om een bepaalde combinatie van eigenschappen gaan die jou uniek maken. Probeer dan vooral die eigenschappen te benadrukken die je makkelijk af gaan en die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor anderen.

Elevator pitch

Een elevator pitch is een korte presentatie van jezelf (30 seconden, 100 woorden). Het gaat erom dat je in zeer korte tijd kunt uitleggen wie je bent, wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen. Het is vooral van belang om iemand nieuwsgierig te maken.

Maak een ontwikkelingsplan

Tenslotte is het van belang om een plan te maken om hetgeen in je in de stappen hierboven hebt uitgedacht in praktijk te brengen. Binnenkort zullen we hiervoor een uitgewerkt plan online zetten.

Ga naar stap 2: creeer je personal brand »»

Menu