Het cv van de zzp-er

Het cv van de zzp-er

het cv van de zzp-erAls je de stap maakt van een baan in loondienst naar een zelfstandig bestaan is het goed om eens vanuit dat standpunt naar je cv te kijken. Was je nog onderdeel van ‘de familie’, wellicht zelfs een ‘vertrouwd meubelstuk’, in je nieuwe bestaan moet je vanaf het eerste contact uitblinken. De markt is hard, met een slechte eerste indruk ben je nergens. En dus moet je curriculum vitae professioneel en onderscheidend zijn. Ook als je via je netwerk een ingang hebt zal je cv moeten bewijzen dat je de juiste persoon bent voor de klus. Hieronder tien tips specifiek voor het cv van de zzp-er.

Maak het je klant makkelijk

Wees kort en duidelijk in je boodschap, zorg dat je capaciteiten en ervaring snel te vinden zijn. Verstop ze niet op de laatste pagina.

Ken jezelf

Durf eerlijk naar je zelf te kijken. Als je dat doet ontdek je vast een paar dingen die je niet goed kan, maar je zal verbaasd zijn over wat je wel kan. En daar gaat het om, de klant gaat je kiezen om wat je wel kan.

Ken je rol

Je bent een tijdelijke versterking. Daarom zijn je langetermijnplannen en hobby’s minder interessant, vertaal eventuele toegevoegde waarde hieruit naar je competenties als onderbouwing. Wat je nu doet en wat je nu kan is belangrijk.

Wees trots op je speldjes!

Heb je diploma’s, certificering, getuigschriften? Noem ze. Je hebt er hard voor gewerkt en geleerd, dat is relevant voor iedere klant!

Vermijd clichés

Ik ben een teamplayer en kan heel goed zelfstandig werken. Ik ben resultaatgericht en stel me naar mijn mensen coachend op.  Ook al in slaap gevallen? Kies, wees duidelijk en probeer niet alles te zijn voor alle situaties. (zie ook dit blog: ‘bullshit bingo’)

Je hebt een winkel

Als zzp’er heb je een soort winkel en jouw kennis en kunde wil je verkopen. Zorg ervoor dat je dat aantrekkelijk aanbiedt. Kies bijvoorbeeld een huisstijl en voer dit door op een site, blog, social media, je persoonlijke briefpapier en je cv.

Leg de link naar meer informatie

Iedereen heeft online informatie in deze tijd, maar niet alles is relevant. Zorg ervoor dat jij de regie hebt van wat je laat zien. Neem links op in je cv die leiden naar LinkedIn, Twitter, persoonlijke pagina’s etc.. Als het relevant is kun je daarmee de nieuwsgierigheid van de klant naar wie jij nu bent professioneel invullen.

Dynamisch cv

Als zzp-er kan je cv met al je opleidingen en ervaring heel lang worden. De kunst is dit netjes en relevant in twee pagina’s te verwoorden. Dat houdt in dat je bij elke aanvraag opnieuw moet kijken naar de relevantie van de informatie. Je cv is dynamisch. Je kunt niet dezelfde cv voor alle aanvragen gebruiken, want dan zal je niet snel aansluiten bij de vraag. Je moet zelf focussen en de verbinding maken.

LinkedIn en je cv

Veel zzp-ers zetten online andere informatie dan in het cv. Laat deze complementair zijn aan elkaar. Een mooi, kort en professioneel cv en een aanvullend LinkedIn profiel, waar je vanuit je cv ook nog naar kunt verwijzen als men meer uitgeschreven informatie wil. En als je twijfelt aan je profiel kan je bij ons je LinkedIn profiel laten checken.

Je cv tot en met de eindklant

Controleer hoe je cv bij de eindklant komt te liggen. Veel intermediairs of ander soorten bureaus hanteren een eigen format en zelfs een eigen versie van jouw cv. Zorg dat je daar in control blijft. Vraag een kopie en geef aan dat je een eigen profiel en of huisstijl hebt. Kunnen ze hier echt niets mee dan is aan jou om te overwegen wel of niet mee te gaan in de aanbieding, maar zorg ervoor dat er geen ‘rommel’ in de markt komt met jouw naam erop.

Advies en of begeleiding nodig? Stuur ons je vraag info(at)lifebrander.nl

Menu